For nogle bilister og togpassagerer er det et mareridt blot at tænke på, at der skal gå hul på en tunnel, når de kører under vandet.
Men sådan er virkeligheden for bilister og togpassagerer, der kører i tunnelerne under Øresund og Storebælt, skriver ingeniøren.dk.
Isvinteren har nemlig fået flere små lækager til at opstå i tunnelerne, fordi konstruktionerne blandt andet bevæger sig, når temperaturen ændrer sig markant.
Lækagen er så omfattende, at det generer trafikken og gør bilisterne nervøse. Alligevel forsikrer Øresundsbroens anlægsdirektør, at den ikke er farlig.
"Der drypper lidt vand nu. Det er første gang, der kommer så meget, at trafikanterne bliver nervøse. Men det er overhovedet ikke kritisk for anlægget," siger anlægsdirektør, Bengt Hergart til netavisen.
Der er tale om så små mængder vand, at det tager 15 minutter at fylde en spand.
Storebæltsforbindelsens tekniske direktør, Leif Vincentsen, understreger, at lidt dryppende vand er helt normalt.
"Det er umuligt at konstruere en helt tæt tunnel. Det er jo en dynamisk konstruktion. Sådan et rør er en lang bjælke på et elastisk underlag, hvor der kører tog. Den bevæger sig, men det skal den også," siger han.