Valentinsdag er en dansk succes: Blomsterbutikker indkalder ekstra personale

Andelen af danskere, der regner med at fejre valentinsdag, er steget. Det viser en undersøgelse foretaget for Dansk Erhverv.
Foto: Ida Guldbæk Arentsen / Scanpix Ritzau

I dag markeres dagen, hvor forelskede par giver blomster, chokolade eller andre gaver til hinanden, mens de fejrer kærligheden. ”De elskendes helligdag” er i den grad blev en mærkedag i Danmark. Det viser en undersøgelse af Norstat, der er foretaget for Dansk Erhverv.

Undersøgelsen viser, at hver fjerde dansker regner med at fejre valentinsdag på den ene eller den anden måde. Det er en stigning fra sidste år, hvor 16 procent regnede med at fejre valentinsdag.

- Valentinsdag er i høj grad en dag, som danskerne har taget til dig, lyder konklusionen i et analysenotat af Dansk Erhverv.

Ifølge Dansk Erhverv viser tallene altså, at valentinsdag for alvor har vundet indpas blandt de danskere, der gerne vil fejre dagen med en af deres kære.

Modstand mod amerikanske mærkedage

I 2013 fik MetroXpress foretaget en undersøgelse af YouGov om danskernes holdning til amerikanske mærkedage. Den viste, at 54 procent af danskerne opfattede amerikanske fænomener i Danmark negativt.

Den holdning har siden bevæget sig i en mere positiv retning, i hvert fald hvis man kigger på tilslutningen til valentinsdag.

I undersøgelsen fra 2013 viste det sig, at de unge var mest åbensindede over for amerikanske mærkedage i Danmark. Dansk Erhvervs undersøgelse om valentinsdag i år viser også, at de unge er den gruppe, hvor flest regner med at fejre valentinsdag. Hele 39 procent af danskerne under 30 år fejrer valentinsdag.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

- De unge er ofte first movers på rigtig mange ting og med mange trends. En del af forklaringen er det digitale forbrug, siger Malthe Munkøe, der er chefkonsulent hos Dansk Erhverv, til Avisen.dk.

Derudover pointerer han, at unge ofte er et andet sted i deres liv end midaldrende og ældre.

- Det er især de unge, der er singler og kigger efter en partner, og derfor er det også naturligt, at vi ser en overrepræsentation i den unge aldersgruppe, siger Malthe Munkøe.

Blomsterhandlere kan mærke forskel

Valentinsdag er også blevet en dag, hvor blomsterhandlerne kan mærke en tydelig forskel i salget.

Hos Blomsterværket Pindstrup i Aarhus kan man især mærke den store begejstring for Valentinsdag.

- Travlheden i dag er cirka det firdobbelte. Vi sørger for at have ekstra personale og få leveret ekstra finblomster, siger ejer af Blomsterværket Pindstrup, Karsen Pindstrup, til Avisen.dk.

Det samme er gældende hos Carla Blomster i Aalborg:

- Vi har mange flere kunder i butikken og mange flere ordrer på vores egen hjemmeside og via Interflora. Jeg tror, at vi får mere travlt i år end sidste år, siger Mette Rogild Jensen til Avisen.dk.

Valentinsdag kræver god forberedelse til de mange kunder. Det sørger Fiol Blomster i København også for.

- Vi prøver at forberede os bedst muligt ved at have en masse færdige buketter til kunderne, som sikkert har lige så travlt som os, siger Rebekka Nørgaard, der er florist i butikken, til Avisen.dk.

Blomsterne er dyrere på valentinsdag

Mange kan sikkert nikke genkendende til, at blomsterne kan være dyrere at købe på valentinsdag end på alle mulige andre dage. Det skyldes, ifølge Rebekka Nørgaard, at danske florister køber deres blomster på auktion i Holland. Her sælges også blomster til USA, hvor valentinsdag er en stor mærkedag. Presset fra de amerikanske købere, tvinger altså også priserne i vejret for danske blomsterhandlere.

Blomsterne bliver dyrere, men det er ikke noget, vi selv bestemmer. Vi ville foretrække selv at kunne bestemme. Jo højere efterspørgsel der er, desto mere stiger prisen, siger Rebekka Nørgaard.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.