V: Svenskere må betale for DSB-fribillet

Hvem skal betale regningen for, at DSB har kørt tog i Sverige til en urealistisk lav pris? Ikke de danske skatteydere, siger Venstre.
Danske skatteydere ikke skal bøde for, at svenskerne har kørt alt for billigt i tog på den svenske side af Øresund, siger Venstres trafikordfører.
Danske skatteydere ikke skal bøde for, at svenskerne har kørt alt for billigt i tog på den svenske side af Øresund, siger Venstres trafikordfører. Foto: Finn Frandsen / POLFOTO

Togtrafikken over Øresund afhænger nu reelt af, om de svenske politikere siger ja til at betale DSB ti millioner kroner mere om måneden for togdriften.

I dag fastslog en dugfrisk rapport fra revisionsselskabet KPMG, at DSBs datterselskab DSBFirst kun kan overleve med en saltvandsindsprøjtning på 450 millioner kroner.

"Nu står det lysende klart, som vi har anet i et langt stykke tid, at DSBs bud på Øresundstrafikken var alt for lavt. Man underbød simpelt hen konkurrenterne på falske præmisser," siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen til Newspaq.

Han slår fast, at de danske skatteydere ikke skal bøde for, at svenskerne har kørt alt for billigt i tog på den svenske side af Øresund.

"Vi kan ikke leve med, at danske skatteydere skal betale for, at vi kører i tog med underskud i Sverige. Det er en helt absurd situation. Det skal bringes til standsning. Jeg er sikker på, at DSBs bestyrelse tager bestik af KPMG-rapporten. Og så må vi, om de svenske trafikudbyder vil betale noget mere," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Transportminister Hans Christian Schmidt har en plan B klar, hvis svenskerne nægter at betale regningen. Så bliver "stikket trukket" på DSBFirst, og DSB nøjes så med at køre tog fra Helsingør til Københavns Lufthavne i Kastrup.

"Planen er, at der skal være en robust trafik på kystbanen, hvis det bliver nødvendigt at likvidere DSBFirst. Men det går selvfølgelig ud over trafikken over Øresund," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.