Et nyt udspil fra regeringen åbner for, at folkeskoleelever i højere grad kan få lov til at bruge internettet ved afgangsprøverne.
Venstres medlem af børne- og undervisningsudvalget, Louise Schack Elholm, er positivt stemt overfor forslaget, men hun mener alligevel, at vi skal passe på, at det ikke går ud over fagligheden ved afgangsprøverne.
- Vi må ikke glemme fagenes faglighed ved dette forslag. Nå man går til eksamen i dansk, så skal fokus fortsat være på, at det nu er dansk vi går op i, og ikke hvordan man søger informationer på internettet.
- Vi skal fortsat have fokus på de grundlæggende færdigheder som at kunne sætte et komma og bygge en sætning ordentligt op. At vi kan bruge det danske sprog korrekt, det skal stadig være det vigtigste, siger Louise Schack Elholm.
Louise Schack Elholm mener dog, at brugen af internettet ved eksamen er en naturlig del af udviklingen i folkeskolen.
- Internettet er jo en integreret del af alles hverdag. Derfor er det positivt, at vi tager temperaturen på, hvad det er for en virkelighed, vi arbejder i.
- Men vi skal have undersøgt dette forslag til bunds. Hvis vi finder frem til, at det kan gøres på en hensigtsmæssig måde, hvor vi fortsat har fokus på de grundlæggende færdigheder, så er jeg positivt stemt, siger hun.
På onsdag skal partierne bag folkeskoleforliget mødes og drøfte regeringens nye udspil.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.