- Jeg havde den sjoveste aften ude forleden med de skønneste mennesker og det bedste alkohol fra deluxlife.dk - vi hyggede med Belvedere og Moët.
Sådan skrev den 17-årige blogger Fie Laursen på sin Facebook-profil i en henvisning til hendes blog, hvor hun beretter om stort og småt fra hverdagen.
Selv om opdateringen kan lyde uskyldig i manges ører, så når den unge blogger ud til knap 96.000 personer på Facebook - heraf er størstedelen i aldersgruppen 13-17 år.
Den mulighed udnytter firmaer, der ellers har svært ved at få adgang til børn og unge, til at skabe kontakt og promovere produkter som alkohol eller e-cigaretter.
I Fie Laursens tilfælde betød det, at firmaet DeluxLife gav hende nogle flasker vodka og champagne, som hun drak med sine veninder og venner og efterfølgende fortalte om og linkede til på sin blog.
Men netop den marketings- og salgsstrategi strider mod både lov og regler på området.
Forbrugerrådet Tænk mener heller ikke, at det er i orden at bruge metoden.
- Det er problematisk, da vi har med børn og unge at gøre, som helt naturligt ikke har den samme erfaring og kritiske sans, når det kommer til denne type produkter, siger Jakob Steenstrup, der er jurist i Forbrugerrådet Tænk.
DeluxLife erkender at have sendt for 800 kroner alkohol til bloggeren Fie Laursen, som anpriser varerne og linker direkte til deluxlife.dk.
Moët, der har champagnen, som DeluxLife gav til Fie Laursen tager skarpt afstand til sagen.
Fie Laursen er dog ikke den eneste, der når ud til en meget stor flok børn og unge under 18 år.
16-årige Jeppe Lauge West fra Svendborg har i en længere periode været aktiv på flere sociale medier - på sin blog, Facebook og billedtjenesten Instagram.
I dag er han ikke så aktiv på nettet mere, da hans konto på Instagram blev hacket. Men tidligere nåede han ud til over 100.000 personer.
Drengene bag Elekcig.dk har sendt mig en elektronisk cigaret. Jeg er blevet super glad for den, og den er klart anbefalelsesværdig - også selvom man måske ikke ryger.
Blandt andet med beskeden:
- Drengene bag Elekcig.dk har sendt mig en elektronisk cigaret. Jeg er blevet super glad for den, og den er klart anbefalelsesværdig - også selvom man måske ikke ryger, skrev han på Facebook i begyndelsen af året.
I Jeppe Lauge Wests tilfælde fungerede samarbejdet med webshoppen Elekcig.dk, der sælger elektroniske cigaretter, på den måde, at han på sin Facebook-profil spurgte, om nogen ville sponsere e-cigaretter til ham.
Kort efter blev han kontaktet af firmaet og efter et par dage modtog han en pakke bestående af to elcigaretter, et par forskellige væsker og en oplader.
Derudover foreslog firmaet i en korrespondance med Jeppe Lauge West på Facebook den ovenstående tekst, som han kunne skrive på sin Facebook-profil.
Efterfølgende kunne den 16-årige bloggers følgere så gå ind på webshoppen og indtaste rabatkoden 'JEPPELAUGE' i forbindelse med et køb, hvorefter de fik rabat på de valgte produkter. Med eller uden nikotin.
Selv siger , at han ikke vidste, at reklamen var ulovlig.
Den unge blogger har efterfølgende fjernet opslaget, men erkender, at det var reklame. Overfor DR Nyheder erkender Elekcig.dk også, at de har sendt et begyndersæt til den 16-årige blogger og foreslået en tekst.
Firmaet forsvarer sig med, at de ikke anede, at Jeppe Lauge West og hans følgere er under 18 år.
Sundhedsstyrelsen siger til DR, at det er ulovligt at reklamere for e-cigaretter med nikotin, uanset alderen på målgruppen. Begrundelsen er, at e-cigaretter med nikotin er medicin, og det er ulovligt at reklamere for medicin, hvis medicinen ikke er godkendt.
Der er ikke nogen godkendte e-cigaretter med nikotin i Danmark. E-cigaretter uden nikotin er derimod lovlige at sælge og markedsføre. De er ikke omfattet af tobaksvarelovgivningen.
Reklamer for alkohol henvendt til børn blev helt forbudt i 2013.