Der er meget, man skal orientere sig om, når man kører bil. Den forankørende, skiltene langs vejen og ens hastighed for at nævne nogle.
Derfor kan panikken også hurtigt brede sig, hvis en kontrollampe i instrumentbrættet begynder at lyse, siger Anders Larsen, som er indehaver af Undal Autoservice i Nordsjælland.
- Folk er meget utrygge og ringer ofte, før de selv har undersøgt sagen i bilens instruktionsbog, siger han.
Dog er der nogle ting, man selv kan gøre for at minimere den panik, der måtte opstå. Det handler om at kende symbolerne og vide, hvordan man skal reagere, når de viser sig, siger seniorrådgiver hos FDM Jørgen Jørgensen.
- Den fornuftige bilist sætter sig ind i, hvad advarselslamperne i bilen betyder, så man er lidt forberedt, siger han.
Symbolerne i de forskellige bilmærker kan variere, men oftest ligner de hinanden. Og en ting, de har til fælles, er, at de røde betyder, at man skal køre ind til siden og stoppe bilen.
Det kan være lampen med oliekanden, der er lig med lavt olietryk i motoren eller den med termometeret ovenpå nogle bølger, der betyder, at motoren er for varm.
- Som udgangspunkt skal man altid køre ind til siden og finde ud af, hvorfor lampen lyser ved at se i instruktionsbogen, tilføjer Jørgen Jørgensen.
Og det er uanset, om lampen er rød, gul eller en helt tredje farve.
De røde lamper indikerer de mest alvorlige fejl, og ignorerer man dem, kan det blive en dyr fornøjelse.
Det kan Anders Larsen tale med om. Forleden havde han en kunde, der have kørt blot få hundrede meter med en olielampe, der lyste rødt. Det endte med, at motoren gik i stykker.
- Omkring 50.000 kroner kan man godt regne med, at det koster for en ny motor, siger Anders Larsen.
Og der er ingen hjælp at hente, selv om der stadig er garanti på bilen, lyder det fra FDM.
- Det vil altid være bilistens ansvar, hvis det kan sandsynliggøres, at man ikke har reageret korrekt på en advarselslampe. Det, man selv forvolder af skade, er jo ikke dækket af garantien, slår Jørgen Jørgensen fast.
Gule advarselslamper er knap så alvorlige og betyder ofte, at man kan trille bilen på værksted. Men rådet fra FDM lyder fortsat, at man skal undersøge fejlen, inden man kører videre.
Nogle fejl kan nemlig blive værre af at fortsætte, mens andre ikke betyder noget for selve bilens drift.
- Eksempelvis kan du godt køre videre med en airbaglampe, der lyser. Man skal bare være klar over, at skulle der ske noget, så har man ikke gavn af den hjælpefunktion, lyder det fra Jørgen Jørgensen.
Fakta: Gode råd til advarselslamper:
- Sæt dig ind i, hvad de mange lamper betyder. Det kan spare dig penge på værkstedsregninger på den lange bane.
- Røde lamper er de mest alvorlige fejl. Det betyder, at du skal stoppe bilen øjeblikkeligt.
- Gul er mindre alvorlig. Noget man ofte kan køre videre med.
Kilde: FDM.
/ritzau/FOKUS