Manglende motivation, sociale og psykiske problemer tvinger lærere på landets erhvervsskoler til at overse de fagligt stærkeste elever.
Næsten tre ud af ti lærere svarer i en ny undersøgelse, som analysefirmaet Kaas & Mulvad har lavet sammen med Ugebrevet A4 og Uddannelsesforbundet, at de ikke har mulighed for at give de fagligt stærkeste elever udfordringer nok.
Det skyldes, at mange elever plages af manglende motivation for at give den en skalle på uddannelsen til for eksempel frisør, mekaniker eller maler. Således svarer to ud af tre lærere, at eleverne er dårligere motiverede nu end for fem år siden, skriver Ugebrevet A4.
"Nogle af de unge mangler slet og ret motivationen for at komme på deres uddannelse og lære nyt, og det hænger ofte sammen med, at de har en diagnose eller har store sociale problemer med hjemmefra," siger Sesha Hart, der er erhvervsskolelærer på erhvervsskolen Tradium i Randers, til Ugebrevet A4.
Ud over elevernes egne problemer, så er manglen på praktikpladser også udslagsgivende for den manglende motivation.
"Vi oplever, at en stor del af eleverne faktisk slet ikke ved præcis, hvilken uddannelse de vil tage, når de starter på erhvervsskolerne. Det kan koste en del motivation for en elev, når vedkommende ikke ved, hvad præcis vedkommende vil, men starter på et fag," siger formand for Danske Erhvervsskoler, Peter Amstrup, til Newspaq.
Han understreger at det er positivt, at blot tre ud af ti lærere oplever problemer med at give de fagligt stærke elever udfordringer nok.
"Det er da positivt, at undersøgelsen viser, at 70 procent af lærerne ikke oplever problemet," siger han.
Men han mener, at der ligger strukturelle problemer bag den meget store andel umotiverede elever.
"Desværre må vi ikke lave en form for introforløb, hvor vi i for eksempel i to uger bruger tid på, at eleverne hjælpes til at tage stilling til, hvad præcis de vil med deres uddannelse," siger Peter Amstrup.
Han mener, at mange lærere kommer til at skulle bruge meget energi på en ekstra pædagogisk indsats over for de dårligt motiverede elever. Det går i sidste ende ud over fagligheden.
Kilde:Ugebrevet A4