Dramaet med den udbrændte DFDS-færge Lisco Gloria er langt fra overstået. Nu skal det tømmes for det vand, som man brugte til at slukke branden med.
Skibet indeholder 200 tons olie, som man på ingen måde ønsker at få ud i dansk farvand, men også olien i maskinrummet kan medvirke til et værre oliesvineri.
"Det, der er klart, er, at når der er så meget vand inde i skibet, så vil der være noget almindelig olie fra maskinrummet, der kommer i kontakt med det vand, der er kommet ind," siger orlogskaptajn ved Søværnets Operative Kommando, Kenneth Nielsen, til Newspaq.
I dag har specialindhentede røgdykkere undersøgt skibet for, om der stadig skulle være flere brande at slukke ombord.
De fandt samtidig det, der svarer til et flys sorte boks, der skal kaste lys over, hvordan branden på skibet startede.
Nu skal et større tømningsarbejde så i gang, før det bliver muligt at slæbe skibet til et værft, der kan reparere det.
"Vi skal have pumpet alt vandet ud, og vi kan jo ikke bare hælde det ud i havet. Det skal over i skibets egne ballasttanke eller over på en pram," siger Kenneth Nielsen.
Derfor ved Søværnet endnu ikke, hvornår de kan flytte skibet, der har ligget stille i Femern Bælt siden branden startede natten til lørdag.