Flensborg. Spærringen af broen på motorvej A7 ved Kielerkanalen giver ekstra køretid for lastbiler, og det kan danske virksomheder miste ordrer ved, skriver Flensborg Avis.
Den fire måneder lange spærring af Rader Hochbrücke ved Rendsborg risikerer dermed at give andre problemer end lange bilkøer. Lastbiler må under reparationsarbejdet ikke benytte broen og skal ud på lange omveje over bl.a. Husum, og den længere køretid kan betyde mistede forretninger for danske virksomheder, mener direktør i transportfirmaet H.P. Therkelsen A/S i Padborg, Mogens Therkelsen.
- Det er worst case, men de længere køretider betyder, at vi enten skal tidligere afsted, eller også bliver varerne leveret for sent, og det kan betyde, at virksomhederne går glip af forretninger, siger Mogens Therkelsen til Flensborg Avis.
Der venter nu speditionsbranchen en stor planlægnings-udfordring, fordi de nu skal tage højde for både brospærring og køre- og hviletidsbestemmelserne. Hos H.P. Therkelsen regner man med at skulle lægge mindst en til to timer til køretiden under reparationsarbejdet.
- Vi bliver forsinket og skal disponere anderledes for at nå vores destinationer i Europa. Det er bestemt en hindring for os, især når der i forvejen er sommertrafik, siger Mogens Therkelsen.
Allerede lørdag, som var den første dag med brospærringen, var der lange køer på den stærkt trafikerede motorvej A7. Bilister på vej fra Hamborg til Flensborg holdt i en 23 kilometer lang kø helt fra Neümünster til broen over Kielerkanalen, mens bilister i den modsatte retning havnede i en 17 kilometer lang kø, der startede ved Slesvig, skriver Flensborg Avis.
Spærringen kommer samtidig med, at kommunerne på den slesvig-holstenske vestkyst netop har startet en protestoffensiv med krav om at få udbygget hovedvej B5 fra den dansk-tyske grænse til Heide. B5 fører gennem en række byer og er i forvejen stærkt overbelastet. Derfor venter der nu flere måneders trafikkaos, fordi lastbilerne er tvunget til at benytte B5 for at undgå den spærrede motorvejsbro.