Store problemer med brandsikkerheden på de københavnske hoteller har fået Københavns Brandvæsen til at nedsætte en arbejdsgruppe, der i første omgang skal gennemlæse gamle brandtilsynsrapporter for senere at kunne lave en målrettet indsats. Lederen for gruppen er netop blevet udnævnt.
Københavns Brandvæsen afslørede for et par uger siden, at 79 procent af de københavnske hoteller i 2006 fik påtaler for problemer med brandsikkerheden, og chefen for Københavns Brandvæsens forebyggende afdeling omtalte tallet som »påfaldende stort«.
Horesta uforstående
Men hotellernes brancheorganisation Horesta savner stadig dokumentation for problemets reelle omfang:
»Jeg kan godt føle mig lidt pikeret over, at Københavns Brandvæsen udsender en pressemeddelelse, hvor de påpeger et stort problem med brandsikkerheden på hotellerne i København og henviser til en undersøgelse, uden at Horesta har haft adgang til dokumentationen,« siger Jens Zimmer Christensen, der er formand for Horesta Region Hovedstaden.
Horesta tog af samme årsag 6. februar skriftlig kontakt til Københavns Brandvæsen, men har Jens Zimmer Christensen bekendt stadig ikke modtaget hverken undersøgelse eller dokumentation.
Han savner blandt andet en uddybning af årsagerne til påtalerne:
»Vi kunne godt tænke os at få afklaret en række ting. Når brandvæsnet taler om påtaler – er der så tale om flere påtaler til det samme hotel? Og hvilken type påtaler er der egentlig tale om? Er årsagen en sprungen pære, eller er der tale om mere alvorlige fejl? Der findes selvfølgelig ikke nogen undskyldning for at få en påtale, men nogle fejl er mere alvorlige end andre,« siger han.
Velkommen til en snak
Hos Københavns Brandvæsen undrer man sig over Jens Zimmer Christensens udmeldinger:
»Jens Zimmer Christensen er velkommen til at søge aktindsigt i rapporter ligesom alle mulige andre. Og han er også velkommen til at komme og tage en snak med os,« siger Flemming Christensen, chef for Københavns Brandvæsens forebyggende afdeling.
Benytter gulerod
Midlertidige lukninger af hoteller, der ikke overholder reglerne, har ikke hidtil været på tale, og det kommer det ifølge Flemming Christensen heller ikke fremover. Derimod kan flere politianmeldelser og bøder komme i spil i særlige tilfælde.
»Men vi vil hellere benytte os af guleroden. Man kunne for eksempel godt tænke sig, at Københavns Brandvæsen på en eller anden måde reklamerer for hoteller, hvor sikkerheden er i top,« siger han.
Horesta arbejder lige nu på en brochure og en internet-guide om brandsikkerhed, som skal henvende sig til personalet på hotellerne.
»Men vi vil også meget gerne samarbejde med brandvæsnet om forbedringer. Det skal vi, og det vil vi,« siger Jens Zimmer Christensen.