Det er stadig hårdt at være TDC i Danmark, hvor specielt tv-forretningen mister kunder.
TDC's omsætning landede i første kvartal på 5,2 milliarder kroner, nogenlunde samme niveau som året før. Nettoresultatet var under pres med et dyk på 21 procent til 537 millioner kroner.
- Det er et tilfredsstillende resultat, som bekræfter, at vi er på rette vej i vores arbejde med at stabilisere forretningen i 2017. Over en bred kam ser vi forbedring i de finansielle nøgletal, skriver koncernchef Pernille Erenbjerg fra TDC Group.
Regnskabet viser, at der stadig er pres på tv-forretningen. 22.000 tv-kunder forsvandt i kvartalet. I forhold til de første tre måneder af 2016 er der forsvundet 39.000 kunder.
- Tabet i første kvartal er drevet af "cord-cutting", skriver TDC med henvisning til tendensen til, at folk vælger tv helt fra og tager rent internet.
Ved afslutningen af første kvartal havde TDC, der ejer YouSee, 1.357.000 tv-kunder, 32,8 procent af dem havde den mindste pakke.
På trods af kontinuerlige prisstigninger til kunderne i tv-forretningen steg den gennemsnitlige indtjening blot med en krone i forhold til samme periode sidste år til 258 kroner.
Det sker grundet "cord-shaving", skriver TDC uden at uddybe, hvad det betyder.
Samlet er der pres over hele forretningen, omend ikke så stort, som kunne være frygtet på chefgangene hos TDC. Forbrugerforretningens omsætning faldt kun marginalt og omsætningen inden for erhverv hold skindet på næsten med et dyk på 2,7 procent.
- Der er flere positive takter i regnskabet, men jeg er især glad for, at vi nu ser tegn på bedring i det ellers meget udfordrende danske marked
- Vi er dog kun et enkelt kvartal inde i året, og nogle af de større udfordringer og usikre faktorer venter i de kommende kvartaler, heriblandt effekten af EU's roaming-regulering og et stort offentligt udbud på det danske marked, skriver Pernille Erenbjerg.
/ritzau/