Mediekoncernen TV 2 har knap leveret et overskud i løbet af årets første måneder. Og det skyldes blandt andet krigen i Ukraine.
Det fremgår af TV 2's regnskab for første halvår af 2022, som er offentliggjort onsdag.
Ser man på årets andet kvartal, har TV 2 leveret et overskud på fire millioner kroner, hvilket er betragteligt lavere end det overskud på 129 millioner kroner, som mediet leverede i samme kvartal sidste år.
TV 2 peger selv på, at der blandt andet har været flere udgifter i forbindelse med dækningen af krigen i Ukraine. Den brød ud, da Rusland invaderede nabolandet den 24. februar i år.
Nyhedsdækningen af invasionen har sendt omkostningerne i vejret i første halvår.
- Målrettede investeringer i indhold og digital udvikling samt øgede omkostninger til nyhedsdækning som følge af krigen i Ukraine har betydet en stigning i omkostningerne i første halvår på 253 millioner kroner i forhold til samme periode i 2021, skriver TV 2 i regnskabet.
Omkostningerne for andet kvartal er løbet op i 866 millioner kroner. Det er 131 millioner kroner højere end samme periode sidste år.
For hele første halvår ender TV 2 med et underskud på 301 millioner kroner.
Med til den historie hører, at TV 2 i første kvartal sendte 430 millioner kroner til selskabet Nent som følge af et forlig, der blev indgået mellem de to konkurrenter.
Nent står bag tv-stationer som TV 3 og TV 3 Sport. Pengene blev betalt, efter at parterne havde været i juridisk slagsmål om en årsrabat, som TV 2 anvendte i perioden 2000-2011.
En af de punkter, som TV 2 arbejder hen imod, er flere abonnenter på streamingtjenesten TV 2 Play.
Den rundede 900.000 abonnementer i løbet af første kvartal af 2022, og væksten i antallet af abonnementer er fortsat i andet kvartal.
Mediekoncernen har sat et mål om 1,3 millioner Play-abonnementer i 2025.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.