Tusindvis arbejder i livsfarlig dieselos

Maskiner, der udleder store mængder dieselos, er til stor skade for medarbejderne.
Maskinerne skal have partikelfilter på.
Maskinerne skal have partikelfilter på. Foto: Colourbox

Hver dag spytter gravkøer, damptromler og fejemaskiner giftig dieselos ud, som tusindvis af anlægs- og byggearbejderne opholder sig i - time efter time.

Der er strenge krav for, hvor meget biler, busser og lastbiler må forurene, men langt de fleste arbejdsmaskiner kan lovligt ose løs.

Maskinerne udleder store mængder dieselos - og når partiklerne finder vej fra udstødningen og ind i kroppen, kan det have fatale konsekvenser for arbejderne.

- En helt oplagt risiko er at få kræft i lungerne eller måske i blæren, siger Steffen Loft, professor ved Institut for Sundhedsvidenskab ved Københavns Universitet, til DR Nyheder.

De seneste mange år er kravene til, hvor meget dieselos biler, busser og lastbiler må udlede blevet strammet gang på gang. Men reglerne gælder stadig ikke for arbejdskøretøjer.

I sidste måned opgraderende Verdenssundhedsorganisation WHO dieselos til kategorien for direkte kræftfremkaldende stoffer. En kategori som også tæller asbest og rygning - en kategori som kan koste menneskeliv.

- Ud fra den viden vi har om luftforurening og de egenskaber, dieselos har - så må jeg sige, at det lyder meget sandsynligt, at det her koster menneskeliv, fortæller Steffen Loft.

Alligevel kan arbejdsmaskinerne altså stadig ose løs - og det undrer en af landets førende eksperter på området.

- Man må selvfølgelig gøre, hvad man kan for at minimere den dieselos, arbejderen bliver udsat for, siger Jens Peter Bonde, professor og leder af forskningsenheden ved Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling på Bispebjerg Hospital.

Det behøver faktisk slet ikke være så svært at få bugt med den farlige os - for ved at sætte et partikelfilter på maskinerne kan man nemt fjerne næsten alle de kræftfremkaldende stoffer i dieselosen.

- Den rigtige løsning vil være at indrette de maskiner, man bruger, så de ikke udleder dieselos. Det er der krav for på dieselkøretøjerne - det bør der også være på maskinerne, siger han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.