CHAUFFØRER I NØDSPORET

Tusindvis af truckere snydes for pension

Antallet af vognmænd, der undlader at indbetale pension til chaufførerne, er vokset. Den danske transportbranche bliver stadig mere presset på grund af krisen og konkurrencen fra udlandet.
”Få gange er arbejdsgiverne så frække, at de tager penge for medarbejdernes løn samtidig med, at de ikke indbetaler," siger forhandlingssekretær i 3F Transportgruppen Kim René Busch.
”Få gange er arbejdsgiverne så frække, at de tager penge for medarbejdernes løn samtidig med, at de ikke indbetaler," siger forhandlingssekretær i 3F Transportgruppen Kim René Busch. Colourbox

Tjek din lønseddel og hold øje med din pension. Især hvis du er lastbilchauffør.

Stadig flere vognmænd snyder deres ansatte for pensionen.

”Vi har edder-maneme mange sager om manglende indbetalinger af pension,” siger forhandlingssekretær i 3F Transportgruppen Kim René Busch.

Han fortæller, at fagforeningen 3F er ved at drukne i sager om manglende pensionsindbetalinger til chaufførerne.

Tager også egenbetaling fra medarbejderne

Antallet af vognmænd, der ’glemmer’ pensionen, er vokset i takt med, at den danske transportbranche bliver stadig mere presset på grund af krisen og konkurrencen fra udlandet.

”Den typiske forklaring på de manglende indbetalinger er ganske enkelt, at arbejdsgiveren ikke har råd. Ofte får medarbejderen af vide, at ’det bruger vi ikke her i firmaet’, selv om de er berettiget til pension,” siger Kim René Busch og fortsætter:

”Få gange er arbejdsgiverne så frække, at de tager penge fra medarbejdernes løn (egenbetaling til pension, red.) samtidig med, at de ikke indbetaler.”

Lastbilchauffør: Jeg måtte lægge pres på

Henrik Hansen har været chauffør i ni år. Han har flere gange måtte kæmpe for sin pensionsopsparing.

”Der hvor jeg er nu er forholdene helt i orden, der er både pension og feriepenge. Men der er meget normalt, at de beholder pensionspengene. Jeg har været ved tre forskellige vognmænd, hvor jeg måtte presse dem, inden de betalte," siger Henrik Hansen.

Med det nuværende transport-klima, må alt for mange vognmænd dreje nøglen om og erklære sig konkurs.

Og selv om man har været berettiget til pension i gennem flere år, dækker Lønmodtagernes Garantifond kun seks måneder før datoen for konkursen.

ATL: Beskæmmende

I Arbejdsgiverorganisationen ATL, der repræsenterer vognmands-, transport-, og logistik-virksomheder, tager man afstand fra de manglende pensionsindbetalinger.

”Som medlem af ATL er det ganske klart, at man skal indbetale til pensionsordninger,” siger formanden for ATL, Anders Fransgaard.

Han betoner, at det også har konksekvenser for det store flertal af vognmænd, der indbetaler til de ansattes pension, som de skal.

”Det er beskæmmende, fordi det er konkurrenceforvridende, at nogen undlader at indbetale og derved kan køre billigere,” siger Anders Fransgaard.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.