Der bliver bumlet, skramlet og larmet. Støjniveauet er højt, når hårdt pressede lastbilchauffører skal forsøge at holde konkurrencen fra udlandet i skak.
En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser en generel stigning i antallet af ansatte, der oplever meget høj støj på arbejdspladsen.
Transportsektoren er en af de brancher, hvor problemet er størst.
Blandt lastbilchaufførerne mener hver femte, at de er udsat for høj støj i en fjerdedel af deres arbejdsdag. Og det overrasker Harald Fabricius, der er formand for Landsklubben for Godschauffører:
"Det er et højt tal. Men der er meget støj i vores branche, og vi er pressede for tiden, så der bliver bumlet og skramlet mere end normalt. Så det er da helt klart noget, jeg synes, der skal mere fokus på."
Godshåndteringen er værst
Støjen i jobbet som lastbilchauffør kommer primært fra godshåndteringen, vurderer Harald Fabricius:
"Der er nok en tendens til, at mange virksomheder vælger nogle nemmere løsninger, som for eksempel en billig løftevogn uden støjsvage hjul. Og så bliver der generelt bare skramlet mere i af- og pålæsningen, fordi vi er pressede for tiden," siger han.
Han understreger dog, at støjen er meget forskellig, alt afhængig af hvilken type kørsel man arbejder med. En silotransport larmer når melet pumpes ud, og kører man distributionskørsel for mejerierne, er det mælkeburene, der støjer.
Kabinestøj
Og det er ikke bare, når der skal læsses af og på, at chaufførerne må arbejde i ekstrem støj. Mange ældre lastbiler er så dårlig isolerede, at støjen i kabinen er så høj, at den kan være skadelig. Det vurderer miljøkonsulent i 3F's transportgruppe, Keld Jensen:
"Alt efter bilens stand kan støjen i kabinen ryge op i 85-86 decibel, og det er langt over grænseværdien for, hvornår det er skadeligt."
Han understreger dog, at det oftest er, når bilen yder sit højeste, eller asfalten ikke er den bedste.
Problemet med kabinestøjen er, at chaufførerne ikke bare kan tage høretelefoner på, da det er til fare for trafiksikkerheden, fortæller Keld Jensen.
Samtidig ligger der et problem i, at jo mere lastbilen larmer, jo højere skruer chaufførerne op for radioen, for at overdøve larmen.
Brok holdes i chaufførstuen
I Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik under DI, genkender man ikke problemet med støjen:
"Selvfølgelig skal vi da tage det alvorligt, hvis der bliver klaget over støjen, men vi har bare til gode at opleve det som et problem på virksomhederne," siger branchedirektør i arbejdsgiverforeningen for transport og logistik, Anne Trolle.
Det har dog en naturlig forklaring, mener Erik Emil Hansen, der har kørt lastbil i 26 år.
"Det er typisk for vores branche, at brok aldrig kommer længere end til chaufførstuen. Det er lidt en chauffør ting, at man ikke vil brokke sig de steder, hvor man rent faktisk kan gøre noget ved tingene," siger han.