Naboklager over støj fra metrobyggeriet på Nørrebro kan ende med at forsinke Cityringen med fem til seks år, hvis Metroselskabet må opgive at arbejde i døgndrift ved Nørrebroparken, anslår selskabet selv.
Men klagerne skyldes, at Metroselskabet ikke har holdt sig til de grænser for byggestøj, som de lovede fra starten, og det har fået store konsekvenser for beboerne, lyder det.
- Selvfølgelig skal vi have mere metro og selvfølgelig kommer der døgnarbejde. Men inden man starter boremaskinen og fortsætter ufortrødent, så bliver man nødt til at vurdere, om man virkelig har gjort det godt nok for at leve op til de oprindelige støjkrav.
Det siger Søren Sandahl, der er talsmand for Metromonitor, et beboerinitiativ, som måler støjniveauet ved byggeriet, og for naboerne til Nørrebroparken.
Ifølge metro-naboerne overstiger larmen fra byggeriet nemlig det, der var lagt op til i den såkaldte VVM-redegørelse - den vurdering af byggeriets konsekvenser for omgivelserne, som er grundlaget for Metroselskabets tilladelse til at bygge Cityringen.
- Vi er blevet lovet 45 decibel om natten og om aftenen og 70 decibel om dagen i normal arbejdstid, siger Søren Sandahl.
Men ifølge naboerne ser virkeligheden anderledes ud. I en periode har naboerne oplevet støj op til 60 decibel om natten ifølge beboernes egne målinger.
- Det betyder, at der er naboer, der vågner flere gange om natten. Man kan ikke spise, sove eller have aftener med åbne vinduer. Det har været ret hårdt for mange hen over sommeren, siger talsmanden.
- I løbet af de to måneder har hver tredje nabo oplevet stress - nogle af dem for første gang i deres liv. Den type konsekvenser kan vi ikke sidde overhørig, tilføjer Søren Sandahl.
Beboerne kræver derfor, at Metroselskabet lever op til det støjniveau, det oprindeligt lagde op til.
- Hvis det ikke kan lade sig gøre, så vil vi have en forklaring på, hvem der har lavet nogle beregninger, der er gået så skævt, siger talsmanden og foreslår genhusninger som et alternativ.
Cityringens fremtid ligger nu hos Natur- og Miljøklagenævnet, der behandler alle klagesagerne om metrobyggeriet, som i første omgang var sat til at stå færdig i 2018.
Ved Marmorkirken, Øster Søgade og Gammel Strand har beboerklager ført til, at Metroselskabet kun må arbejde i tidsrummet mellem klokken syv og 18 på hverdage.
/ritzau/