Trods slumsag og politianmeldelse: Dansk kødgigant holder fast i udskældt firma
Kurt Beier Transports filippinske chauffører boede i en primitiv slumlejr i Padborg. Foto: Privat/Fagbladet 3F
På trods af afsløringer om slumlignende arbejdsforhold for chauffører vil kødfirmaet Danish Crown fortsat bruge den omstridte vognmand Kurt Beier Transport som underleverandør.

Slagterigiganten Danish Crown har valgt at fortsætte samarbejdet med den udskældte vognmand Kurt Beier Transport på trods af, at firmaets filippinske chauffører boede i primitiv slumlejr i Padborg.

- Vores konklusion er, at arbejdsforholdene i Kurt Beier Transport nu lever op til de krav, vi stiller til vores underleverandører, siger Jens Hansen, pressechef i Danish Crown til Avisen.dk.

Knap to uger efter afsløringerne af kummerlige arbejdsforhold for chauffører i Kurt Beier Transport, gav Danish Crown transportfirmaet en frist på otte uger til at efterleve en ny erklæring om at sikre "anstændige forhold for medarbejderne". 

Den tid er nu gået, og konklusionen fra slagteriets side er altså, at forholdene hos Kurt Beier er bragt i orden.

- Kurt Beier Transport har lavet store forbedringer af deres anlæg i Padborg, og det er vi umiddelbart tilfredse med. Vi vil selvfølgelig følge op med ekstra tilsyn for at sikre os, at tingene rent faktisk er iorden, siger Jens Hansen. 

Ingen dansk løn

Et af de store omdrejningspunkter i sagen om det udskældte transportfirma er den såkaldte "filippiner-finte".

Finten tillader vognmænd som Kurt Beier Transport at bruge datterselskaber i Østeuropa til at hyre fillippinske chauffører, der så kører i Danmark til lønninger på mellem 15 og 20 kroner i timen. 

Manøvren har fået massiv kritik af både politikere og fagforeninger for at være en klar omgåelse af EU-regler på transportområdet.

Danish Crown vil ikke kræve, at deres underleverandører betaler chauffører dansk løn, når de kører i Danmark. 

- Hvis vi gør det, vil vores kunder bare vælge at stå for transporten selv, og så har vi ingen mulighed for at kontrollere forholdene for de chauffører, der kører rundt med vores kød, siger Jens Hansen. 

- Men hvis vi kunne få vores kunder rundt omkring i Europa til at betale størstedelen af den ekstra omkostning, der ville være ved at betale danske lønninger på alle vores transporter, så ville vi da helt sikkert overveje det. Det er desværre ikke særligt realistisk, tilføjer pressechefen.
 
Ifølge Jens Hansen kræver det en "fælles europæisk løsning", hvis politikerne vil komme problemer med dårlige løn- og arbejdsvilkår i transportbranchen til livs. 

Billigst muligt

Danish Crowns beslutning om fortsat at bruge Kurt Beier som underleverandør møder hård kritik fra fagforeningen 3F. 

Jan Villadsen, formand for transportgruppen i 3F, mener ikke, at slagterigigantens nye erklæring med krav til underleverandører er "det papir værd, den er skrevet på". 

- Det her handler kun om en ting, og det er, at Danish Crown fortsat kan få fragtet deres kød billigst muligt. For det kommer ikke til at gøre nogen forskel for chaufførerne, siger Jan Villadsen til Avisen.dk. 

Andre siger nej 

Aabenraa Kommune anmeldte torsdag vognmandsfirmaet for ulovligt at huse chauffører i containere på firmaets anlæg i Padborg.  

Derudover efterforsker Syd-og Sønderjyllands Politi fortsat en mistanke om, at der er foregået menneskehandel i vognmandsfirmaet.

Ifølge Jens Hansen fortsætter Danish Crowns samarbejde med Kurt Beier Transport som før, medmindre de to politisager tager nye drejninger.

- Derfor venter vi også spændt på, at politiet melder ud, så vi kan komme videre i den her sag, siger Jens Hansen. 

Andre danske virksomheder som Jysk og Arla har valgt at stoppe alle former for samarbejde med Kurt Beier Transport. Hvorfor gør Danish Crown ikke det?

- Vi skal være et sted, hvor vi er sikre på, at vi står på sikker juridisk grund, ellers kan vi komme til at stå med et erstatningsansvar overfor vores leverandør. Derfor afventer vi politiets konklusion, siger pressechefen.