Det kan virke foruroligende, hvis et flyselskab tager sikkerhedsvagter med på en flyvning. Men det er ikke nødvendigvis et udtryk for en konkret trussel.
Passagerflyet fra EgyptAir, der forsvandt over Middelhavet natten til torsdag, havde ifølge flyselskabet medbragt tre vagter.
Men den form for forstærkning er ikke et særsyn på egyptiske fly. Det vurderer flyekspert og tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn Hans Christian Stigaard.
- Det er en kendt sag, at både egyptiske og især israelske flyselskaber flyver med sikkerhedsvagter om bord. Amerikanske selskaber har også brugt sikkerhedsvagter.
- Det er flyselskaber fra lande, som er udsat for terrorangreb, der flyver med sikkerhedsvagter, siger Hans Christian Stigaard.
Der var 66 personer om bord på det egyptiske passagerfly MS804.
Det var på vej fra Paris til Kairo. Det forsvandt fra luftfartsmyndighedernes radar klokken 02.45 dansk tid, da det var over Middelhavet.
Flyet befandt sig på daværende tidspunkt i cirka 11 kilometers højde og var 16 kilometer inde i egyptisk luftrum.
- Vi har set en del terroraktioner mod Egypten. Og der er ingen tvivl om, at egypterne frygter, at der også vil blive begået terror mod egyptiske flyvemaskiner. Derfor er de relativt meget oppe på mærkerne, siger Hans Christian Stigaard.
Han forklarer, at flyselskaberne benytter sig af vagter fra private sikkerhedsværn. Der er altså ikke tale om personer fra militæret eller politiet.
- Man kender dem også fra skibsfarten, hvor rederier er begyndt at bruge bevæbnede vagter, når de sejler i områder med stor risiko for at kapringer.
Men det opfattes ikke som en entydig fordel at bruge bevæbnede vagter i luftfarten, vurderer Hans Christian Stigaard:
- Der har været en del diskussioner om værdien af sikkerhedsvagterne. For hvad hvis der sker skyderier om bord på flyet - er det så en fordel, at de er der?
/ritzau/