Når megabyggerier over de kommende 10 år skyder op over alt i Danmark, er det hovedsaglig udenlandske virksomheder, der løber med milliardkontrakterne.
Kun tre danske entreprenører er med på de allerstørste projekter, mens hele 16 udenlandske virksomheder skal være med til at opføre supersygehuse, tunneler og letbane.
Det viser en gennemgang af fremtidens største byggeprojekter i byggedatabasen Faktanet, som Fagbladet 3F har lavet.
I gennemgangen er der set på byggerier med et budget på mindst en milliard kroner og med byggestart inden for de næste 10 år. Det samlede budget for de 16 planlagte byggeprojekter er 64 milliarder kroner.
De udenlandske storentreprenører kommer fra hele Europa, og ifølge cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg hænger den stigende interesse for det danske marked sammen med de økonomiske rammer.
- Danmark er et godt og stabilt marked med solid økonomisk vækst. Her er færre risici end i Norge og Sverige, hvor økonomien svinger lidt mere, og de sydeuropæiske lande er slet ikke i samme gear, som vi er.
- Det er en international branche, og det afgørende er, at vi har en god og åben konkurrence og får nogle nyttige investeringer til landet, siger Bo Sandberg.
Men udviklingen skyldes i lige så høj grad, at de danske storentreprenører ikke kan konkurrere med de udenlandske firmaer, som bruger billig udenlandsk arbejdskraft.
Det mener Knud Erik Busk, der er forhenværende formand for Bygherreforeningen og har en lang række topposter inden for byggebranchen på cv'et.
Han kalder presset fra de udenlandske storentreprenører for en 'lavtlønskonkurrence, som ikke kan vindes'.
- Der er ikke så mange danske entreprenører, som kan og vil løfte de store projekter. De har betydeligt højere udgifter til lønninger, og det kan være svært for dem at tjene penge på megaprojekterne, siger Knud Erik Busk og fortsætter:
- De udenlandske firmaer vil hellere bruge udenlandsk arbejdskraft og baserer typisk deres projekter på arbejdere fra Østeuropa. Ellers kan de ikke komme ned på de lave priser, som vinder dem opgaverne foran de danske entreprenører. Det har de danske firmaer meget svært ved at konkurrere imod.
Ser man på listen over kommende megabyggerier er det kun den danske entreprenør Per Aarsleff, der for alvor har fået foden indenfor på de allerstørste projekter.
Entreprenøren er landets førende og er blandt andet med i et af de konsortier, der skal stå for danmarkshistoriens største anlægsprojekt, Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland.
De øvrige 11 storentreprenører med kontrakt på Femern-forbindelsen er imidlertid alle udenlandske.
Palle Bisgaard, der er næstformand for 3F Byggegruppen, som organiserer knap 60.000 murere, tømrere, jord- og betonarbejderne og andre håndværkere, peger på sammenhængen mellem udenlandske firmaer og løndumping.
- Det bekymrer os ikke så meget, om det er danske eller udenlandske virksomheder, der vinder de store projekter. Vores store bekymring går på, at det stort set altid er firmaer, der foretrækker billig, udenlandsk arbejdskraft. Det har været en selvopfyldende profeti, at der på de store byggerier med udenlandske firmaer har været omfattende social dumping, siger han.
Cheføkonom Bo Sandberg fra Dansk Byggeri mener, at frygten for social dumping er at tage sorgerne på forskud.
- Vi skal glæde os over, at der er vind i sejlene, og der er brug for både dansk og udenlandsk arbejdskraft så langt øjet rækker. Der skal selvfølgelig være styr på forholdene, men det kan også sagtens lade sig gøre med udenlandske firmaer, siger han.