Vold er en daglig begivenhed på nogle plejehjem. På andre sker det et par gange om ugen, at beboere med demens slår eller skubber en medarbejder. Men plejehjemmene har ikke overblik over voldens omfang.
Det viser en aktindsigt, som Ugebrevet A4 har fået i tilsynsrapporter fra 16 plejehjem, som har problemer med vold. I 13 tilfælde er der tale om fysisk vold fra beboere med demens, men 10 af plejehjemmene registrerer ikke overfaldene systematisk.
Derfor har de fået enten et påbud eller et strakspåbud fra Arbejdstilsynet.
- Hvis man ikke registrerer volden, får man ikke de informationer, der ellers kan indgå i forebyggelse af lignende tilfælde. Og man kan eksempelvis ikke identificere de situationer, hvor ansatte ikke må arbejde alene, siger Mette Thidemann, der er tilsynschef i Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet har i 2015 og 2016 været på 700 besøg på plejehjem og i hjemmeplejen. De har givet 26 påbud om vold, heraf er 10 strakspåbud.
I flere af tilsynsrapporterne forklarer lederne af plejehjemmene sig med, at de ikke kan få medarbejderne til at registrere volden. Og medarbejderne kalder det for omstændeligt og tidskrævende.
Men det er og bliver ledelsens ansvar at sørge for, at der bliver arbejdet systematisk med at forebygge volden mod medarbejderne, mener Karen Stæhr, der er sektorformand i FOA.
- Her har ledelsen simpelthen et meget stort ansvar, som de ikke har taget på sig. Vi hører, at medarbejderne ikke aner, hvor registreringen ender og om der overhovedet er nogen, der læser den. Hvis det bare ryger ud i cyberspace, så lader man jo til sidst være med at registrere volden, siger hun.
Også Kommunernes Landsforening opfordrer plejehjemmene til systematisk at registrere volden.
- Det kan være en rigtig god idé at registrere og beskrive de episoder, hvor det forekommer. Den information kan man bruge til at blive bedre til at forudse problemerne og handle ud fra den viden og dermed komme problemerne i forkøbet, siger Michael Ziegler, der er formand for KL's Løn- og Personaleudvalg.
Han kalder enhver form for vold og trusler mod ansatte for fuldstændig uacceptabel. Men understreger, at kommunerne og medarbejderne i fællesskab laver retningslinjer for, hvordan de vil forebygge volden.
- De aftaler i medarbejderudvalgene, hvordan de identificerer problemernes art og omfang, hvordan de vil forebygge vold og trusler, og hvordan de forholder sig, hvis vold og trusler alligevel rammer de ansatte, forklarer han.