Toldere bruger arbejdsdag på transport

De nye grænsetoldere bruger op imod 17,5 timer om ugen på at køre til og fra arbejde.
Der er trængsel om de nye toldere, der netop er begyndt arbejdet ved den dansk-tyske grænse.
Der er trængsel om de nye toldere, der netop er begyndt arbejdet ved den dansk-tyske grænse. Foto: Anders Brohus / POLFOTO

I stedet for at overvåge trafikken hen over den dansk-tyske grænse, bruger over halvdelen af de nye toldere en stor del af deres arbejdstid på transport.

Ifølge Jyske Vestkysten går 17,5 timer ud af toldernes 37 timers arbejdsuge på at komme frem og tilbage fra arbejdet i Padborg.

Det var nødvendigt for at få ordningen i gang, siger Venstres skatteordfører Mads Rørvig til Newspaq.

"Det er selvfølgelig ikke optimalt, men vi har haft behov for at sætte denne aftale i gang hurtigst muligt," siger han.

Af de 40 ekstra toldere, som bliver udstationeret som en del af grænseaftalen, har 25 lang transport til og fra arbejde.

De er blevet tilbudt afspadsering, men nogle af tolderne har af personlige grunde valgt at holde fast i, at arbejdsdagen skal starte klokken otte i f.eks. Esbjerg og slutte klokken 16 samme sted. Det giver en effektiv arbejdsdag på fire timer.

"Vi går ud fra, at inden for et halvt års tid er ordningen fuldt implementeret, men detailplanlægningen med, hvordan folk arbejder, det er Skat, der står for at koordinere det," siger Mads Rørvig.

Eksperter fra EU-Kommissionen er i dag i Danmark for at se nærmere på regeringens og DF's grænseaftale.

"Det er et teknisk besøg, hvor vi først holder et møde, derefter tager vi ud til Øresundsbroen og så kører vi til Frøslev," oplyser Erling Andersen, chef for de nye toldere, til Newspaq.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.