Stadigt flere danskere vil ikke finde sig i, at der er mug på det nyindkøbte rugbrød, eller at temperaturen i supermarkedets køledisk er for høj.
Fødevareregionerne får nemlig flere klager fra utilfredse forbrugere.
Kontrolafdelingen i Rødovre under Fødevareregion Øst dækker cirka en tredjedel af alle virksomheder i Danmark. Her modtog man cirka 2.000 klager over fødevarer i 2008, og det er en stigning på 10 pct. i forhold til 2007, hvor der ligeledes var en stigning i forhold til året før.
Årsagen til stigningen er en øget forbrugerbevidsthed, vurderer kontrolchef Bjørn Wirlander.
"Fødevareområdet optager folk meget. Sager om fødevarer bliver også omtalt meget i medierne, og det gør fødevareregionerne også. Så hvis forbrugerne støder ind i et problem, er flere blevet opmærksomme på, at de kan kontakte os," siger Bjørn Wirlander til Nyhedsbureauet Newspaq.
Samme holdning har kontrolchef Ole Gaardsted Jørgensen fra Fødevareregion Nords kontrolafdeling i Århus.
"Vi er generelt blevet mere bevidste om, at vi ikke vil acceptere fejl, og at vi vil have eventuelle fejl fulgt til dørs," siger han til Newspaq.
For også i det nord- og midtjyske har borgerne fundet vej til fødevareregionen. De forskellige kontrolafdelinger i Århus, Aalborg, Viborg og Herning modtog godt 770 klager sidste år mod 660 klager i 2007.
"Forbrugerne klager over stort set hvad som helst. Kunderne mener f.eks., at mærkningen på et produkt er forkert eller vildledende. Andre finder fremmedlegemer i maden, og nogle mener, at de er blevet syge af et bestemt produkt," fortæller Ole Gaardsted Jørgensen, der tilføjer, at antallet af klager stadig er forholdsvis lavt.
I den mere kuriøse afdeling finder danskerne ganske besynderlige ting i fødevarerne.
"Det kan være en calzone-pizza, som har skimmelsvamp i sig. Vi har også et eksempel på en tærte med en halv mus i," siger Bjørn Wirlander.
Intet tyder dog på, at virksomhederne er blevet mere sløsede med, hvordan de behandler fødevarerne, understreger kontrolcheferne.
Det er dog ikke alle steder, at antallet af klager stiger. Fra Fødevareregion Syd lyder meldingen fra kontrolafdelingen i Odense, at forbrugerne henvendte sig 240 gange i 2008 mod 250 gange i 2007.