Tillidsfolk i DSB: Folk er vrede, frustrerede, forvirrede og utrygge
Frustrationerne er store blandt tillidsfolkene. Foto: Henny Christensen
Frustrationerne hober sig op blandt medarbejderne i DSB, der er bekymrede for deres fremtidige arbejdsforhold.

Kollegerne er vrede, frustrerede og bekymrede. Stemningen er dårlig. Hvad ender det hele med? 

Tillidsfolk i DSB fortæller om bekymrede kolleger, der kontant efterlyser svar på, hvordan deres fremtidige løn og arbejdstider bliver i transportvirksomheden.

Læs om stormøde blandt 100 tillidsfolk her: 

Frustrationerne er opstået, efter at DSB i slutningen af 2017 meldte sig ind i den private arbejdsgiverorganisation Dansk Industri. Efter indmeldelsen er en række lokalaftaler blevet opsagt  - uden at nye aftaler er faldet på plads. 

Avisen.dk har talt med tre tillidsfolk om den aktuelle stemning i DSB. De tre er blandt de 100 tillidsfolk, der tirsdag deltog i et stormøde i Valby.

Mikkel Channo Jessen, fællestillidsrepræsentant for togpersonalet:

-  Der er utrolig stor bekymring for, hvor det hele lander. Bliver vagtplanerne sendt ud med kortere varsler? Hvad skal der ske med tjenestemændene? Bliver der et A og et B-hold blandt medarbejderne? Tjenestemændene og de overenskomstansatte. DSB siger, at ingen skal gå ned i løn, men vi hører også, at det hele samlet set ikke må blive dyrere. Kan det alligevel betyde, at skruen strammes, og vi skal være færre. Vi hører også, at man ønsker færre tillidsfolk, og at tillidsfolk ikke må være med ved sygesamtaler. Det sender dystre signaler om, hvor det her skal lande.

 

Der er utrolig stor bekymring for, hvor det hele lander, siger Mikkel Channo Jessen. Foto: Henny Christensen

Peter Kanstrup, tillidsrepræsentant for lokomotivførerne:

- Folk er vrede og frustrerede. Vores aftalegrundlag er fuldt og helt opsagt. Hvad kommer der i stedet for? Det handler om løn og arbejdsforhold. Det lader til, at man vil forkorte varslingen af, hvilke vagter medarbejderne skal have. Det har stor betydning at kende sine arbejdstider mere end otte dage i forvejen, så man ved, om man kan hente sit barn i daginstitutionen eller tage med til svømning. Man Jeg har været 30 år i DSB, og der sker naturligvis noget over tid, men kan man ikke som minimum få det, som de konkurrerende virksomheder som eksempelvis Arriva har?

Folk er vrede og frustrerede, siger Peter Kanstrup. Foto: Henny Christensen

Kim Olesen, tillidsrepræsentant for stationsbetjente og ansatte i vedligeholdsafdeling:

- Stemningen er dårlig. Der er meget forvirring og utryghed blandt kollegerne. Man oplever, at det bliver hemmeligholdt, hvad der foregår. Og man savner respekt. Da jeg blev ansat i DSB for syv år siden, sagde min mor, at nu er du et sted, hvor folk er stolte af at være. Sådan er det ikke længere. Vi oplever, at vi er underbemandede, og at der derfor kommer forsinkelser. Vi skal være mere fleksible og rykke rundt på vagter. Jeg ved ikke, om jeg kan sige ja til en invitation om to måneder. Vi har stadig en forventning om, at vi vil blive respekteret, og at der er dialog, men vi vi fornemmer det ikke.  

Stemningen er dårlig, siger Kim Olesen. Foto: Henny Christensen
 

via Listen To News