Det er ganske enkelt umuligt at forstå Telenors priser, når man ser teleselskabets seneste kampagne. Selv markedsføringslovens øverste myndighed, Forbrugerombudsmanden, har opgivet at gennemskue Telenors markedsføringstricks, og det får nu konsekvenser.
"Det er svært at gennemskue for forbrugeren, hvad prisen reelt er. Det skyldes blandt andet, at man ikke har angivet, hvad abonnementsprisen er i deres tilbud," lyder det fra forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Han vil nu rette en henvendelse til Telenor for at få en forklaring, for selskabets store annoncer er et miskmask af oplysninger.
Tilbuddene på køb af telefoner løber over 24 måneder, selvom loven højst tillader et selskab at binde kunden i seks måneder. Det er ikke muligt at se, hvad der telefonpris, og hvad der er abonnementspris, og tilbuddets rabatter er angivet med forskellige tal rundt om i annoncen.
Hos Telenor ved de da også godt, at den er gal.
"Jeg kan lige så godt sige det med det samme. Vi kan godt følge dig i, at det er uigennemskueligt. Vi er selv kommet dertil, at der simpelthen er for mange budskaber, det er uoverskuelige, og de modsiger hinanden. Det beklager vi dybt," lyder svaret fra pressechef i Telenor, Peter Glüssing.
Han fortæller samtidig, at det også påvirker Telenor, når de hører, at Forbrugerombudsmanden umiddelbart stiller sig kritisk over for deres kampagne.
"Det er klart, at når vi hører, at han går ind i denne her konkrete sag, så retter ind med det samme," siger Glüssing.
Men hvis I godt er klar over, at der er problemer med jeres annoncer, hvorfor sender I dem så overhovedet på gaden?
"Nu vil vi gå tilbage til vores proces og se, om det er noget, vi kan skærpe, så vi kan undgå lignende sager fremover.
Peter Glüssing beklager i slutningen af samtalen endnu en gang, for han kommer fortsat til at sende de fejlagtige annoncer på gaden de kommende dage, da Telenor ikke kan nå at kalde kampagnen tilbage før til weekenden.