Taxabranchen er presset, og der er i stigende grad rift om kunderne foran ankomstterminalen i Kastrup lufthavn.
Den lange kø af taxaer i lufthavnen skyldes blandt andet de såkaldte 'limousiner', advarer fagforening og brancheforening.
"De sidste 5-8 år har vi set, at der er kommet dobbelt så mange limousiner i region hovedstaden. Og de stjæler vores kunder på frihavnen, på hotellerne og i lufthavnen," siger Bo Weye Hansen, der er næstformand i Landsklubben for taxachauffører under 3F.
Det er ikke funklende lange hvide biler, med stjerner og champagne på bagsædet, men almindelige personbiler, som ifølge taxachaufførernes fagforening sendes ud af blandt andet hoteller, virksomheder og foreninger.
Hoteller og flyselskaber har de seneste år lanceret flere pakkeløsninger, hvor man kan blive fragtet rundt i en forudbestilt limousine, og det er de transportopgaver, fra lufthavnen til hotellet, der tager kunderne fra taxachaufførerne.
Kun ved særlige lejligheder
Siden 2009 er antallet af taxaer i Danmark faldet fra 5.643 til 4.795, og nu ser taxachaufførerne et stigende antal af limousiner på vejene.
Limousinerne svækker taxaerne og det er ikke på rimelige konkurrencevilkår, mener direktør Trine Wollenberg i Dansk Taxa Råd.
Ifølge taxaloven må limousiner kun køre, når der er tale om 'kørsel af særlig art'. Men loven siger ikke noget konkret om, hvad der karakteriserer den 'særlige kørsel'.
Trine Wollenberg mener, at der mangler mere klare regler på området.
"Limousiner må kun køre ved særlige lejligheder, og det er svært at definere, hvad en særlig lejlighed er. Derfor er der brug for en strammere lovgivning på området for limousiner og taxaer," siger hun.
Langt til lovgivning
Taxanævnet kender godt til problematikken:
"Vi ser, at limousinerne gennem det sidste årti er begyndt at operere på det marked, som vi typisk definerer som taxikørsel. Set i det lys, kan jeg godt forstå, at taxivognmænd og chauffører føler, at de får konkurrence fra limousinerne," siger sekretariatschef Frida Gísladóttir.
Hun mener dog ikke, at der er tale om unfair konkurrence.
"Taxibranchen har i årevis ikke formået at efterkomme hotellernes og restauranternes ønske om kvalitet og service, og efterspørgslen på limousinerne er vokset. Derfor har nævnet vurderet, at udviklingen omkring brugen af limousiner har sin berettigelse," siger hun.
Der er fri konkurrence
Heller ikke Brancheformand i Limousineforeningen og direktør i Dansk Limousineservice, Morten Brix Møller, mener at konkurrencen er unfair.
"Sådan som jeg fortolker loven, er det jo slået meget fast, at hvis kørslen ikke kan udføres af en taxa, må en limousine gøre det, og det er kunden, der vælger, om han ønsker at blive kørt i en limousine. Der er fri konkurrence," siger han og fortsætter:
"Det er jo ikke sådan, at vi holder ude i lufthavnen og prøver at fiske kunder op. Vi kører kun, når der bliver bestilt en vogn. Så det der med, at de piver over vi stjæler deres kunder, synes jeg egentlig, bare er sjovt."
Se her, hvad taxachaufførerne mener om limousinerne i Kastrup lufthavn.