Det kommer nok som en overraskelse for de fleste, når forskere siger, at dem som filmer og fotograferer faktisk nyder oplevelserne mere.
Men det er konklusionen af ni forskellige studier, som forskere fra University of Southern California, Yale University og University of Pennsylvania i USA har foretaget. De målte 2.000 personers nydelse af og engagement i oplevelser.
Studiet går således stik imod fordommen om, at vi er mindre til stede, når vi uploader billeder og video til sociale medier fra koncerter, ferier og andre oplevelser.
Det skriver Politiken om studiet "How Taking Photos Increases Enjoyment of Experiences", som er blevet offentliggjort i tidsskriftet Journal of Personality and Social Psychology.
Fotografer bruger mere tid
Studiet omfatter oplevelser både med og uden kamera i hånden. Og i næsten alle tilfælde rapporterer de, der tog billeder af deres rejsemål, måltider eller koncerter, et højere niveau af nydelse.
I et af studierne blev deltagerne sendt på museum. Her målte forskerne deltagernes øjenbevægelser og kunne se, at de, der tog billeder undervejs, brugte mere tid på de udstillede værker, end de deltagere, der ikke tog billeder.
Pli, tak
Men nu skal du ikke bare kaste dig ud i en strøm af upload af billeder og video til de sociale medier.
Fabian Holt, lektor i musik og events på RUC og forsker i koncerter og festivaler, siger blandt andet til Politiken:
- Den enkelte koncertgæst vil gerne kunne huske den særlige begivenhed og identificere sig med den, og derfor filmer vi og tager billeder.
Han mener dog, at vi ikke helt har lært de gode manerer i forhold til balancegangen mellem vores eget behov for at tage billeder og optage film, og hensynet til andre mennesker.
- Det er umuligt at opstille regler her, for det handler om situationsfornemmelse. Vi skal hele tiden lære at afveje, hvornår noget er en stor oplevelse og skal dokumenteres, og hvornår vi forstyrrer andre mennesker med det behov, siger han til Politiken.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.