I denne uge er det "Hold afstand"-uge, hvor politiet med bødeblokken i hånden vil minde bilister om at sørge for luft til de forankørende i trafikken.
Og faktisk er det ikke så svært. En simpel huskeregel kan vise dig, om du har afstand nok til den forankørende på en hvilken som helst vej. Det fortæller Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.
- Det gode råd er meget enkelt at holde to sekunders afstand til den forankørende, siger han til Ritzau Fokus.
Det gør man ved at vælge et pejlemærke langs vejen, en lygtepæl eller noget andet tæt på vognbanerne. Når bilen foran er ud for pejlemærket, tæller man, og passerer man selv det samme sted, inden der er gået to sekunder, så er man for tæt på og bør sænke farten lidt og øge afstanden.
For dem der har svært ved at tælle to sekunder, mens man har øjnene på vejen, anbefaler Jesper Sølund, at man tydeligt men i almindeligt tempo tæller "Enogtyve, toogtyve".
Det er dog alligevel de færreste, der gør det, mener landsformanden i Dansk Kørelærer-Union, René Arnt, der har trænet kommende bilister i at begå sig på de danske veje i snart 30 år.
- Folk er generelt blevet dårligere og dårligere til at holde afstand. Det føles nogle gange som om, at alt der er foran os, det er bare i vejen, siger han.
Og det er alle steder i trafikken, at vi kører for tæt. Netop derfor vil hverken René Arnt eller Jesper Sølund pege på et sted, hvor trafikanterne er værre end andre. Men de understreger begge, at selv om hyppigheden af uheld måske ikke er større på motorvejene, så er konsekvenserne af uheldene det.
- Hvis du holder for kort afstand i byen, hvor du kører 30 kilometer i timen, og der sker et uheld, betyder det en smadret kofanger og en smadret front. Men holder du ikke afstand på motorvejen, så du med 130 i timen kører op bag i en langsom eller stillestående kø, så får skaderne en helt anden karakter, siger René Arnt.
Langt de fleste uheld med manglende afstand sker på grund af førerens uopmærksomhed. Derfor anbefaler Jesper Sølund, at man takker ja til ekstraudstyr, som kan hjælpe en, når man køber ny bil eller ny brugt.
Det kan eksempelvis være en afstandsmåler, der bipper, hvis man kommer for tæt på andre trafikanter, eller nødbremser, der selv hugger bremsen i, hvis øjnene bliver for tunge.
Fakta: Sådan passer du på nakken, hvis uheldet er ude
Den hyppigste skade fra uheld med manglende afstand er piskesmæld, og her hjælper nakkestøtten kun, hvis den er indstillet ordentligt. Brug disse tre råd til at sikre bedst beskyttelse:
- Nakkestøtten skal faktisk være en hovedstøtte. Toppen af nakkestøtten skal flugte med toppen af dit hoved. Mærk efter med hånden.
- Støtten skal altså være ud for dit baghoved og ikke din nakke.
- Sæt dig ret op, når du kører. Der skal maksimalt være en flad hånds afstand mellem hoved og støtte. Jo kortere afstand, jo mindre kan dit hoved "smælde" tilbage, hvis du påkøres bagfra.
Kilde: Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik
/ritzau/FOKUS