Der plejer at være tale om en arm af plastik, men 26-årige Anja Hansen måtte stikke kanylen i en arm af kød og blod, da hun som sygeplejerskestuderende skulle forsøge at lægge drop for allerførste gang.
- Da vi startede i praktik på akutmodtagelsen, skulle jeg lære at lægge et drop, fordi det nåede vi ikke til på uddannelsen. Faktisk blev den undervisningsgang aflyst, siger Anja Hansen.
Hun startede med at læse til sygeplejerske i 2015 – samme år som Venstre-regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative vedtog omprioriteringsbidraget for uddannelses- og kulturinstitutioner.
Siden da har landets uddannelser skulle spare to procent hvert år, og dét er gået ud over kvaliteten på sygeplejerskeuddannelsen, mener Anja Hansen.
- Der mangler simpelthen ressourcer. Vi mangler tid med vores lærer til at forklare os, hvad det er, vi skal lære, og vi mangler tid med øvelser, så vi kan afprøve det i praksis, siger hun.
- Alle mine færdigheder stammer fra min praktik. Det var der, jeg lærte at lægge drop og sætte et kateter, siger hun og fremhæver den praktiske del af uddannelsen som et område, der er blevet særlig ramt af besparelserne, fortæller hun.
Anja Hansen blev i sommers færdiguddannet som sygeplejerske fra sygeplejerskeuddannelsen i Slagelse, hvor hun i dag bor.
Til Avisen.dk siger hun, at hun og de andre studerende mistede retten til at få erstatningsundervisning, hvis deres undervisning blev aflyst.
Værst gik det for sig, da de studerende skulle have et to uger langt forløb om psykiatri. Undervisningen skulle bruges som forberedelse på en praktikperiode i psykiatrien, men forløbet blev reduceret til to dages forhastet gennemgang af forskellige typer af psykiske sygdomme, lyder det fra Anja Hansen, der ikke følte, at hun blev klædt ordentlig på til at komme ud i virkeligheden.
- Det var nok noget af det mest pressede, jeg har været udsat for. Det var virkelig angstprovokerende ikke at være bedre forberedt, inden vi skulle starte i praktik. Det er jo sårbare mennesker, vi skulle ud og håndtere, siger hun.
Heidi Have er institutchef for sundhedsuddannelserne hos University College Syddanmark (UC SYD). Hun deler Anja Hansens opfattelse af, at besparelser går ud over kvaliteten på sygeplejerskeuddannelsen.
- I den kliniske praksis, hvor 40 procent af uddannelsen foregår, har der været massive besparelser. Besparelserne har naturligvis også betydning for kvaliteten af uddannelsestilbud, siger hun.
Frygter utryghed
Bjarne Skjødt Hjaltalin arbejder på anæstesiafdelingen på Sjællands Universitetshospital i Roskilde og sidder i bestyrelsen for Yngre Læger. Han mener, at uddannelsen til sygeplejerske er blevet mere og mere teoretisk med tiden. Og selvom der er flere fordele med teoretisk stærke sygeplejersker, så betyder prioriteringen af teorien, at de studerende får mindre klinisk erfaring - altså færre timer ude blandt patienterne på landets hospitaler.
- Der er ingen tvivl om, at den kliniske erfaring fra studiet er super vigtig i forhold til de arbejdsopgaver, der skal løses. Specielt når de nyuddannede sygeplejersker går direkte ind i normeringen i deres første job, siger han.
Han frygter, at de spirende og nyuddannede sygeplejersker ikke føler sig trygge i deres arbejde med patienter.
- Det er naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis de sygeplejerskestuderende ikke føler sig trygge ved at komme i klinik. Jeg frygter også, at de nyuddannede sygeplejersker er utrygge ved at starte i deres første job. Og det, synes jeg, er endnu mere skræmmende, for i den kliniske virkelighed er der dårlig tid til oplæring i en presset hverdag, siger Bjarne Skjødt Hjaltalin.
I efteråret 2018 indgik regeringen en aftale med Dansk Folkeparti om, at de årlige to procents besparelser på undervisning, uddannelse og kultur droppes fra 2022.