En studenterhue er ikke, hvad den har været.
Nu kan den fås i mindst fem forskellige kvaliteter og med det helt eget personlige touch. Og det er populært.
"De fleste får nu broderet deres navn på huen. Der står på knapperne, hvilket årstal de blev færdig, skolens logo er inde i huerne og skolens navn er broderet ind i huen. De er blevet meget mere personlige og individuelle end for 10 år siden," fortæller Anders Eriksen, der er salgsdirektør i C.L. Seifert til Newspaq.
Det er også muligt at få studenterhuer med guldbetræk, Dannebrogsfoer og ens initialer i similisten.
En rundspørge, Newspaq har foretaget blandt studenterhuefirmaerne, viser, at de unge i gennemsnit bruger 600 kroner på studenterhuen og tøj til den store dag. Og nogle spenderer langt over 1.000 kroner.
"Det er klart, at jo flere individuelle ting, der kommer på, jo flere penge bruger de," siger salgsdirektøren.
Han tror, at de unge har behov for at knytte sig til nogle traditioner.
"Vi har ikke så mange traditioner, så de traditioner, der er, bliver større. Førhen var konfirmationen dér, hvor man flyttede hjemmefra, men nu er det blevet, når man får studenterhuen. Så det markerer, at nu er man blevet voksen," forklarer Anders Eriksen.
Landets studenter springer ud i disse dage.