Flere skal op på den tohjulede, når de drøner til og fra arbejde - ikke mindst for sundheden og miljøets skyld.
Derfor har en række kommuner planer om forskellige initiativer, der skal glæde pendlerne.
En af dem er Odense, hvor pendlere om få uger kan leje en af byens spritnye 90 pendlercykler. Man vil på månedsbasis kunne leje en cykel, der står klar hver morgen, når man skal køre det sidste stykke fra f.eks. Odense Banegård Center til jobbet eller studiet.
"Fordelen er, at man kan reservere den, så den står klar, når man når frem. Og vi kan garantere, at cyklen ikke er flad eller stjålet, men at man kan køre på den med det samme," siger rådmand Jan Boye fra Odense Kommune til Newspaq.
Cyklen skal lejes over nettet, og prisen vil ligge på omkring 100 kroner om måneden.
I Århus har man også ekstra fokus på at få færre biler i byen, og derfor skal folk lokkes op på jernhesten.
Til marts bliver bil-pendlere fra for eksempel Randers eller Aalborg, som skal arbejde i Århus, tilbudt en ny parkerings- og cykelterminal.
Indtil videre vil 72 bilister kunne parkere den firhjulede og få adgang til en 'cykelgarage'. Herfra kan de så nappe deres cykel og køre de sidste cirka otte kilometer til arbejde.
"Vi kan se, at mange allerede parkerer bilen forskellige steder uden for byen og har cyklen med i bagagerummet, så de kan cykle det sidste stykke. Vi tilbyder nu nogle gode rammer for dem, der for eksempel gerne vil have dagens motion på vej til arbejde eller ikke gider at sidde i kø," siger Pablo Celis, civilingeniør og projektleder på Århus Cykelby i Århus Kommune.
Prisen er endnu ikke helt besluttet, men gratis parkering og leje af cykelboks vil angiveligt koste omkring 4-500 kroner om året.
Nu har politikere i København og 17 andre kommuner sat gang i et omfattende projekt kaldet 'Cykelsuperstierne', der skal få flere til at tage den tohjulede på arbejde - også selvom der er mere end fem kilometer til kontoret.
"Mange har en maxgrænse omkring fem-seks-syv kilometer, men vi håber, at ekstra tiltag kan få flere til at tage cyklen, selvom de skal lidt længere," fortæller pressemedarbejder Line Kildegaard Groot.
Politikerne i hovedstadsområdet har planer om omfattende forbedringer og udvidelse af cykelsti-nettet, der går på 13 superruter med fokus på bedre fremkommelighed, komfort, sikkerhed og tryghed.
To af ruterne - Albertslundruten og Vestvoldsruten - er allerede blevet testkørt af pendlere, og til næste år vil de være klar.
Læs mere om supercykelstierne og ruterne her.
Derfor er cykelturen en god idé:
- En daglig cykeltur på 6 km hver vej sparer samfundet for 450 kilo CO2 om året sammenlignet med at tage bilen.
- Sundhedseffekten af 1 km på cykel har en samfundsøkonomisk værdi af 5,50 kroner i form af forlænget levetid og færre sygedage.
Kilde: Projektsekretariatet for Cykelsuperstier