Undskyld Danmark, jeg er arbejdsløs.
Den undskyldning har over to millioner danskere nu hørt, efter at Min A-Kasse for et par måneder siden startede en ny kampagne for at sætte fokus på måden, man taler om ledige på.
- Vi er faktisk overraskede over, hvor bredt den er nået ud. Den rammer åbenbart plet, for vi kan se, at den også har skabt meget debat og sat nogle følelser i kog, siger Rasmus Felt, som er pressechef ved Min A-Kasse, til Avisen.dk.
Kampagnen består blandt andet af tre videoer, hvor arbejdsløse fortæller om følelsen af at skamme sig over at stå uden arbejde i dagens Danmark. Personerne i videoerne er skuespillere, men deres historier og citater er ægte, og stammer fra to forskellige undersøgelser, som Min A-Kasse står bag.
Det er de videoer, der nu er blevet set mere end 2,2 millioner gange.
Den ene af de tre videoer i kampagnen.
- Jeg tror, det er fordi kampagnen har noget kant, og fordi den går imod den stigmatisering af ledige, som findes i debatten. Rigtig mange skriver til os, at det er rart, at vi har sat fokus på det. Vi er jo egentligt bare glade for at kunne rykke lidt på debatten, siger Rasmus Felt.
Min A-Kasse, som er en lille a-kasse under LO, har flere gange tidligere med undersøgelser og kampagner også sat fokus på, hvordan det føles at være arbejdsløs, og hvordan ledige bliver omtalt i den politiske debat.