Det er næsten en uge siden, at DFDS-færgen Lisco Gloria eksploderede i en voldsom brand. Og ilden er stadig ikke slukket.
"Det ulmer stadig hist og pist ombord på skibet. Eksperter fra vores bjerningsfirma er ombord, og de går og efterslukker brande og kigger skibet efter. De er slet ikke begyndt at bugsere den endnu.," fortæller informationschef Gert Jakobsen til Newspaq.
Det er nemlig på grund af ilden umuligt at rykke Lisco Gloria, som stadig ligger et par kilometer syd for Langeland, hvor der blev kastet anker sidste lørdag formiddag.
"Det er ganske usædvanligt at man har skibsbrand af den størrelse. Det har vi mig bekendt ikke oplevet nogensinde i vores historie i DFDS," siger Gert Jakobsen.
Lige nu er der enorme mængder af slukningsvand, der skal væk fra skibet. Det bliver lige nu pumpet over i et tankskib, et såkaldt bunkringsskib, som man normalt bruger til at tanke olie i skibet med.
"Det skal sejles til destruktion, og det vil tage hele dagen i dag og noget af i morgen," vurderer Gert Jakobsen.
Færgen skal derefter få grønt lys fra myndigheder og bjergningsfolk til at blive bugseret til Fredericia skibsværft, hvis afdeling ligger på Lindø-værftet i Munkebo ved Odense.
Men det ser ud som om, vitale dele af det fine skib til flere hundrede millioner, som havde sin debut på vandet i 2002, kan genbruges. Det har bjerningsfolk ombord på skibet konkluderet.
"Som det ser ud nu, er maskinrummet ikke udbrændt. De nederste vogndæk er heller ikke brændt eller oversvømmet med vand, så de ser ikke ud til at være beskadiget af vand og ild. Om det er ødelagt af den kraftige røgbelastning, kan vi dog ikke se endnu, men der står en del lastbiler og trailere ubeskadiget i skibet," siger Gert Jakobsen.
Når ilden er helt slukket, skal DFDS's forsikringsfolk komme ombord på båden for at vurdere skadernes omfang.
236 personer ombord blev evakueret, da skibet brød i brand natten til lørdag. Man mener, at branden opstod i en lastbil ombrod på færgen.