"Lov er lov, og lov skal holdes."
Sådan lyder det onsdag fra justitsminister Søren Pape Poulsen (K) fra Folketingets talerstol. Måske ikke overraskende ord fra en justitsminister. Men det er faktisk nye signaler fra regeringen.
Når lastbilchauffører skal holde deres lovpligtige ugentlige hvil, må det ikke foregå i lastbilen, de skal have et ordentligt sted at sove. Det forbud bliver bare ikke håndhævet i Danmark. Ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) er det nemlig for svært for politiet at bevise, hvor længe chaufføren har opholdt sig i lastbilen.
Men nu er Rigspolitiet ved at undersøge, hvordan de konkret kan håndhæve forbuddet, forklarer Søren Pape Poulsen.
- Som bekendt har regeringen sammen med Dansk Folkeparti i finansloven for 2018 afsat ressourcer til politiet til en målrettet kontrolindsats, som skal medvirke til at sikre ordnede forhold på transportområdet. Rigspolitiet er ved at undersøge, om der som led i den målrettede indsats også kan ske en øget kontrol af chaufførernes afholdelse af regulære ugehvil i køretøjet.
Sådan sagde han onsdag til Dansk Folkepartis social dumping-ordfører, Claus Kvist Hansen. Han havde spurgt ministeren om hans holdning til, at det er almindeligt kendt blandt østeuropæiske lastbilchauffører, at politiet i Danmark accepterer weekendhvil i førerhuset, selvom det er ulovligt.
Spørger andre EU-lande
Rigspolitiet har blandt andet snakket med kontrolmyndighederne i andre EU-lande om, hvordan de fortolker reglerne, og hvordan de tilrettelægger kontrollen, forklarede Søren Pape Poulsen.
Det arbejde lovede transportminister Ole Birk Olesen at sætte i gang allerede i maj 2017. Han ville dog afvente en dom fra EU-domstolen, før han ville gå videre med sagen. Før jul slog EU-domstolen så fast, at det ugentlige hvil ikke må afholdes i lastbilen.
Så nu er der ingen undskyldning. Nu må politiet i arbejdstøjet. Det mener Erik Østergaard, der er direktør for vognmændenes brancheforening, Dansk Transport og Logistik.
- Det er jo kun godt, at justitsministeren har det udgangspunkt. Der er andre lande, der har kunnet finde ud af at håndhæve det her i rigtig lang tid, så jeg kan ikke se, at der er nogen grund til at vente et halvt år mere på et langt studie, siger han.
Ifølge Søren Pape Poulsen bliver politiet nødt til at observere et køretøj igennem længere tid, hvis de skal kontrollere, om der er tale om et lovligt eller et ulovligt hvil. Men det er slet ikke nødvendigt, mener Erik Østergaard.
- En del af oplysningerne kan de finde i lastbilens tachograf (instrument til at måle og registrere et køretøjs hastighed red.), der også giver mulighed for at registrere, hvor længe lastbilen har holdt på rastepladsen. Hvis man vil det her til livs, så mener jeg, at man kan komme det med en målrettet indsats fra politiets side, siger han.
Regeringen og Dansk Folkeparti har i forbindelse med finansloven for 2018 også afsat penge til at indføre et forbud imod at parkere i mere end 24 timer på de statsejede rastepladser, også for at forhindre, at udenlandske lastbiler parkerer på rastepladserne i længere tid ad gangen.