Endeløse rækker af møder med forskellige sagsbehandlere, der aldrig fører til et job.
Sådan er hverdagen for mange af landets ledige ifølge socialrådgiverne David Kristiansen og Ditte Brøndum, der kritiserer det danske social- og beskæftigelsessystem for at være unødigt kompliceret og skabe utryghed hos borgerne.
- Man har skabt et system med mange specialiserede afdelinger, der skal gøre sagsbehandlingen effektiv. Det gør, at de ledige skal forholde sig til en masse forskellige sagsbehandlere, og det skaber utryghed, siger Ditte Brøndum, der til dagligt arbejder som socialrådgiver i Gladsaxe Kommune, til Avisen.dk.
- Det er i sidste ende med til at gøre det utroligt svært at opbygge den tillid, der er så afgørende for at få borgerne ud af systemet og i job, tilføjer hun.
Ifølge en undersøgelse fra Væksthusets Forskningscenter fra 2017 falder chancen for, at borgere på kontanthjælp kommer i arbejde med 22 %, lige så snart de skifter sagsbehandler.
Ditte Brøndum oplever også i sit daglige arbejde, hvordan beskæftigelsessystemets snørklede indretning er med til at tage pusten fra mange borgere.
- Mange af de borgere, som jeg arbejder med, har ofte flere problemer end bare arbejdsløshed. Så udover at lede efter arbejde, skal de også lige til møde i familieteamet og behandlerteamet, og det skaber bare en rigtig dårlig oplevelse for borgerne, når de for 117. gang skal forklare deres situation over for en ny og fremmed sagsbehandler, fortæller Ditte Brøndum.
Socialrådgivere plages af stress
I en blog på mediet DenOffentlige.dk retter Ditte Brøndum og hendes kollega David Kristiansen, der arbejder i Varde Kommune, også skytset mod den store udskiftning af medarbejdere i social- og beskæftigelsessystemet.
En udskiftning, der ifølge Ditte Brøndum bunder i, at alt for mange sagsbehandlere sidder alene med alt for store sagsbunker på skrivebordet, hvilket fører til stress.
I en undersøgelse lavet af fagforbundet FTF i 2017, svarede over 20 pct. af socialrådgiverne, at de har været sygemeldt med arbejdsrelateret stress indenfor det seneste år.
- Det er jo voldsomt, at så mange socialrådgivere går ned med flaget, og i sidste ende går det ud over borgerne, der pludselig skal forholde sig til en ny sagsbehandler, siger Ditte Brøndum.
Hun har selv oplevet det stressende arbejdsmiljø på egen krop.
- Efter et halvt års arbejde på børneområdet var jeg selv nede og bide i græsset, og det var jo med til, at borgerne fik en meget dårligere behandling. tilføjer hun.
LÆS OGSÅ: Socialrådgiveren Ditte: "Jeg havde ondt i maven hver dag, når jeg gik fra arbejde"
Tag borgerne alvorligt
Ditte Brøndum ser større investeringer på beskæftigelsesområdet som en del af løsningen på problemet.
Hun mener dog ikke, at flere penge er den eneste løsning.
- Hvis vi (socialrådgiverne, red.) skal kunne løfte opgaven med at hjælpe de borgere, der er havnet i systemet, kræver det også, at ledelsen er klædt på til at understøtte det sociale arbejde, og giver os mulighed for at bruge de værktøjer, der skal til, siger Ditte Brøndum.
Samtidig efterlyser hun en samlet indsats på området, så borgeren kun skal forholde sig til én sagsbehandler, når vedkommende havner i systemet.
Hun roser kommuner som Høje Taastrup og Hjørring, der har lavet massive investeringer i nye og bedre beskæftigelsesindsatser.
LÆS OGSÅ: 'Systemskifte' på jobcenter sendte hundredvis i job
- Det viser jo, at det har en effekt, når man anerkender, at det kræver et langt og sejt træk at få folk ud på den anden side, og at det ikke bare er nok at stikke dem et truckkørekort og håbe på det bedste, afslutter Ditte Brøndum.