Socialrådgiverne bruger under 15 procent af deres tid på at tale med borgerne. Tiden går i stedet med møder, papirnusseri og bureakratiske dokumentationskrav.
Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Socialrådgiverforening, skriver Politiken.
I undersøgelsen påpeger flere socialrådgivere, at de ikke kan stå inden for deres arbejde. Klienterne får simpelthen ikke den hjælp, de har brug for.
Undersøgelsen kommer få dage efter, at moderen til de to overfaldsmænd, der står bag drabet på et 16-årigt avisbud, har forklaret, at hun længe har prøvet at få de sociale myndigheder til at tage sig af sønnernes ustyrlige adfærd - men forgæves.
Kravet om dokumentation er blevet indført op gennem 1990 erne for at sikre sig mod alvorlige fejl i sagsbehandlingen, skriver Politiken.
Men det har den modsatte effekt, mener formanden for Dansk Socialrådgiverforening Henning Breinholt.
- Politisk tror man, at kontrollen kan sikre os mod en ny Tøndersag (hvor to piger blev systematisk sex-misbrugt gennem flere år, red.) Men det er lige præcis den enorme arbejdsbyrde og manglen på klientkontakt, der øger risikoen for, at det sker igen, siger Henning breinholt til Politiken.