Stadig flere udsatte børnefamilier åbner døren til genbrugsbutikken.
Det oplever man i Kirkens Korshærs, som sammen med fire øvrige humanitære hjælpeorganisationer for tiden oplever store omsætninger og rekordoverskud i genbrugsbutikkerne.
Chefen for Kirkens Korshær, Helle Christiansen, forklarer, at de udsatte familier udover økonomiske problemer også slås med sociale problemer. Derfor sætter Kirkens Korshær nu ind med helt nye tilbud i genbrugsbutikkerne.
- I mange af vores butikker har vi indrettet såkaldte ’børnehjørner’, hvor vi har samlet børnetøj og legesager. Samtidig tilknytter vi socialpædagogisk personale, så familier med behov kan få rådgivning om forskellige problemer, mens de besøger børnehjørnet, siger hun.
Derudover spotter de frivillige og socialpædagogerne i Kirkens Korshærs butikker også, hvilke familier der skal tilbydes for eksempel at deltage i fællesspisning og sommerlejre.
- Der er helt klart et behov for at tilgodese flere og flere fattige i Danmark, fastslår Helle Christiansen.
Velstillede sparer på flyverdragten
Ligesom andre ledere af genbrugsbutikkerne glæder hun sig over, at ingen i dag skammer sig over at gå i genbrugstøj.
- Der er ikke noget stigmatiserende over at gå i genbrugstøj i dag, og det hænger sammen med, at alle indkomstgrupper handler genbrug i dag, siger hun.
I Røde Kors noterer chef for genbrugsbutikkerne, Tina Donnerborg, at mange velstillede familier også er kernekunder.
- Mange velstillede familier vælger af rationelle grunde at købe flyverdragt til ungerne i genbrugsbutikken. De vil ikke bruge penge på en ny flyverdragt, når den alligevel bliver mudret til henne i børnehaven. Og når velstillede familier gør det, gør de det legitimt for alle at købe genbrug, siger hun.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.