Norge har erklæret smørkrig mod Danmark. Margarine-producenten Dragsbæk, der ejes af den norske fødevarekoncern Orkla, skyder nu med skarpt mod Arla og danske Lurpak, skriver MX.dk.
Dragsbæk beskylder Arla for snyd og vildledning af kunderne. Mange kunder tror nemlig, at Lurpak Smørbar er rigtig smør, fordi Lurpak er et kvalitetsmærke for smør. Men Lurpak er i virkeligheden et blandingsprodukt - præcis som Dragsbæks blandingsprodukt Bakkedal.
Angriber med retssager og kampagner
På grund af den misforståede opfattelse af Lurpak har Dragsbæk i otte år forsøgt at få Arla, en højesteretsdommer, en fødevareminister, Fødevarestyelsen og andre til at stoppe vildledningen. Men der er intet sket, og derfor tager Dragsbæk nu andre drastiske metoder i brug.
Dragsbæk har hyret et PR-bureau, som skal fodre medierne med historier om Arlas snyd. Desuden overvejer de endnu en retssag.
Hos Arla afviser man kritikken og henviser til dommen om, at markedsføringen af Lurpak Smørbar ikke er vildledende.
Kilde: MX.dk