Vi kender det fra svinekoteletterne i Brugsen og det fine musselmalede porcelæn, hvor ”100% dansk” og ”Made in Denmark” signalerer høj kvalitet.
Nu indfører danske håndværksmestre deres eget mærke med budskabet: Køb dansk.
Polske håndværkere til 50 kroner i timen og tyske firmaer, der ikke betaler skat i Danmark har fået formand for Dansk Byggeri i Nordsjælland Per Thomsen til at lave store klistermærker med teksten:
”Dansk organiseret håndværk… når det er bedst”
Mærket koster 34 kroner og er foreløbig solgt til 120 danske håndværksfirmaer på Fyn, i Nordjylland og i Nordsjælland.
”Vi ser 40 danske håndværksfirmaer bukke under om ugen. Udenlandske håndværkere arbejder til urimelige lønninger, og det har vi ikke en chance for at konkurrere med,” siger Per Thomsen, der selv ejer firmaet Flisespecialisten med tre murersvende.
"Dansk er bedst"
Mærket garanterer, at firmaet har dansk overenskomst. Det vil sige, at det med al sandsynlighed også er danske ansatte, der arbejder i firmaet.
Per Thomsen forsikrer, at han ikke vil jage polske håndværkere ud af landet. Men de skal arbejde på danske overenskomster og betale skat, ellers kan samfundet ikke hænge sammen, mener han.
”Problemet er, at folk hyrer polsk og litauiske håndværkere, der ikke betaler skat, mens vi deler arbejdsløshedsunderstøttelse ud samtidig. Man skal købe dansk håndværk, så samfundet kan løbe rundt.”
Enkelte mestre har ikke ønsket at have mærket på siden af deres firmabil, fordi de frygtede ridser i lakken, hvis udenlandske håndværkere fik øje på mærket.
Selvom det først og fremmest er den lave løn og skattely, der er problemet for de små mestre, mener Per Thomsen, at dansk håndværk er bedre kvalitet. Derfor er mærket også forbrugeroplysning, mener han.
”Dansk håndværk er bedre kvalitet, og derfor siger vi til de danske kunder, køb da for søren dansk håndværk,” siger Per Thomsen.
"Nationalistiske undertoner"
Dansk Byggeri har ikke ønsket at gå med i kampagnen fra den Nordsjællandske afdeling.
"Vi synes, der lidt er nogle nationalistiske undertoner, som godt kan misforstås. Vi skal passe på, at vi ikke lægger udenlandske arbejdere for had," siger Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri.
"Men vi kan godt forstå, at nogle virksomheder er frustrerede."