Slut med dyre digitale forglemmelser

Har du prøvet at misse vigtig digital post eller glemme en regning i din e-Boks? Så er der god grund til at læse videre.
Hver tiende har prøvet at gå glip af vigtig information fra det offentlige, som er modtaget som digital post, ifølge en ny undersøgelse.
Hver tiende har prøvet at gå glip af vigtig information fra det offentlige, som er modtaget som digital post, ifølge en ny undersøgelse. Foto: Sophia Juliane Lydolph/arkiv/Scanpix

Hvornår har du sidst tjekket din e-Boks eller Digital Post?

Hvis du har prøvet at misse vigtig information i den digitale indbakke, så er du langtfra alene. Men det kan blive dyrt at glemme at tjekke indboksen eller at efterlade en ubetalt regning i sin e-Boks, som man "lige vender tilbage til på et andet tidspunkt".

Her får du tip og trick til at integrere den digitale postkasse i hverdagen og komme forglemmelserne til livs.

1) Betal regninger direkte i e-Boks

E-Boks har netop introduceret en mulighed for at betale sine regninger direkte i e-Boks.

Indtil nu har man modtaget en regning fra eksempelvis forsikringsselskabet i sin e-Boks, men man har skullet betale regningen i et andet system, eksempelvis sin netbank.

Men det bliver altså lidt lettere nu.

- I dag har vi rigtig mange indbetalingskort, man ikke kan handle på. Fordelen med det nye system er, at folk skal kunne betale direkte fra e-Boks. Vi prøver at imødekomme de mange forglemmelser med den nye løsning, siger Susanne Søndahl Wolff, som er kommunikations- og marketingansvarlig hos e-Boks og uddyber:

- Det er særligt målrettet pensions- og forsikringsselskaber, som sender indbetalingskort igennem systemet.

Det er dog op til afsenderen af indbetalingskortet, om det er muligt at betale regningen direkte i e-Boks, men hos e-Boks forventer man, at den mulighed vil blive mere udbredt.

2) Få besked om ny post på flere platforme

Hvis du vil undgå at skulle logge ind på e-Boks.dk eller på Borger.dk for at tjekke, om der skulle være kommet et digitalt brev, så kan du sætte nogle adviserings-systemer op.

- Når man er logget på Digital Post, er det muligt at tilføje sit mobilnummer og/eller e-mailadresse, så man modtager en adviserings-sms og/eller adviseringsmail, når der er ny post i Digital Post, fortæller Louise Palludan Kampmann, der er kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.

I den sms eller e-mail, du modtager, er der information om, hvem der er afsender på posten.

For at få mails eller sms'er, når der er ny post, logger du ind på Borger.dk eller e-Boks.dk med dit NemID. På Borger.dk skal du nu klikke på knappen "Digital Post" øverst til venstre.

Herefter vil du - uanset hvilken af de to sider, du er logget ind på - se nogle blå bjælker, som fortæller, hvis du ikke har oplyst dit mobilnummer eller din mail. Klik på dem for at tilføje informationen.

Du kan også tilmelde dig NemSMS, som sender en påmindelse til din telefon om aftaler med det offentlige, det kan være en aftale på hospitalet.

Hvis du senere skifter mobilnummer eller e-mailadresse, kan du ændre informationen ved at klikke på menuknappen i højre hjørne. Klik på "profil" og rul ned til knappen "rediger profil". Her kan du rette din information.

3) Saml alt din digitale post ét sted

Hvis du vil være sikker på ikke at misse et digitalt brev, kan du få samlet din post både fra e-Boks og Digital Post - og offentlige myndigheder og private virksomheder - ét sted.

Logger du på Borger.dk, kan du give tilladelse til også at få vist din post fra e-Boks sammen med din post fra offentlige myndigheder.

4) Få hjælp af andre

Hvis du gerne vil have, at der er en anden, der kan læse med på sidelinjen, kan du give dem adgang til din digitale post.

- Læseadgang er et godt redskab til dem, der er usikre på, om de får læst meddelelserne i Digital Post. Med læseadgang kan man give for eksempel pårørende adgang til at læse ens Digitale Post, siger Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen og tilføjer:

- På den måde kan pårørende være med til at sikre, at for eksempel ældre får læst deres Digital Post-meddelelser.

Du giver en person eller en myndighed adgang ved at trykke på "menu", og så vælger du "adgange".

Fakta: Glemmer du også den digitale postkasse?

- Ti procent af testpersonerne i en undersøgelse foretaget af Ingeniørforeningen IDA har oplevet at gå glip af vigtig information fra det offentlige.

- Pensions- og forsikringsselskaber oplever ifølge e-Boks, at danskernes indbetalinger kommer for sent imellem 25 og 35 procent af tilfældene.

- Du kan læse din digitale post på Borger.dk eller e-Boks.dk.

Kilde: Digitaliseringsstyrelsen, e-Boks.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.