De klassiske kalendere med letpåklædte damer, som har været et uundgåeligt element i skurvogne og på autoværksteder landet over, kan være en saga blot.
I hvert fald vælger flere virksomheder at forbyde de nøgne damer på væggene. Det skriver magasinet Arbejdsgiverne, der har talt med flere kalenderleverandører, der oplever, at kunderne takker nej til kalendere med afklædte piger.
En af dem er Åge Spring, der i firmaet Hans Brun har solgt pigekalendere som markedsføring til virksomheder over hele landet siden 1995.
- Jeg tror stadig, at der vil være et lille hjørne til en pigekalender på de mindre værksteder. Men på mange virksomheder bliver pigekalendere ramt af nye politikker på lige god med alkohol og rygning. Der kommer nye og yngre kræfter til i ledelserne, og vi følger udviklingen og laver andre typer kalendere med biler eller fra kendte steder i Danmark i stedet, siger Åge Spring til magasinet arbejdsgiverne.
En af de arbejdspladser, der har valgt at pille de letpåklædte damer ned fra væggen, er maskinværkstedet Wila i Silkeborg. Firmaet har ikke skrevet et forbud ind i firmapolitikken, men ingen af medarbejderne er i tvivl om ledelsens holdning.
- Den tid er forbi, hvor vi skal have billeder hængende af nøgne kvinder i virksomheden. Det hører i min verden til i en tid, hvor der blev røget og drukket på arbejdspladserne. I en moderne virksomhed som Wila med styr på tingene udsætter man hverken sine kunder eller sine medarbejdere for disse nøgenbilleder, siger direktør Lars Lauridsen til magasinet Arbejdsgiverne.
Der er dog nogle arbejdspladser, der lader de bare bryster hænge på væggen. En af dem er Mekaleika i Lunderskov. Her fortæller direktør Kim Schmidt, at han for et år siden bad svendene rydde op i de billeder af nøgne kvinder, der efterhånden havde samlet sig på alle vægge i øjenhøjde, men de blev ikke bedt om at pille alt ned.
- En enkelt kalender kan jeg sagtens leve med. Det hører til kulturen, siger direktør Kim Schmidt til magasinet Arbejdsgiverne.