"Jeg gider ikke at være til grin længere."
Så kort er svaret, når Avisen.dk spørger Bertram - en østjysk selvstændig - hvorfor han har valgt at få hjælp til at bekæmpe kriseramte kunder, der forsøger at snyde ham.
Bertram kører slam. I midten af december skrev han en regning til en kunde. Her to måneder efter er regningen stadigvæk ubetalt, og det har fået ham til at kontakte sin a-kasse.
"Jeg sætter selv en ære i at betale til tiden, så det er træls, når kunderne ikke har den samme moral," siger Bertram og forsætter:
"Jeg har ikke råd til at betale en hær af advokater, og det er der nogle kunder, der udnytter bevidst. Derfor er det dejligt, at jeg kan ringe til min a-kasse og få noget rådgivning i for eksempel at skrive rykkere."
Godt gal i skralden
Bertram har ikke en lang liste af tyv-agtige kunder, men de er der, og det går ud over både arbejdslivet og privatlivet.
"Normalt ringer jeg op til mine kunder, hvis de ikke har betalt for at spørge, om det er en forglemmelse, og så falder betalingen som regel," siger han.
Men siden krisen er begyndt at kradse, er der visse kunder, der hellere hiver en bortforklaring end en pengepung op af lommen.
"Først skal jeg lægge øre til kundernes røverhistorier, og det er spild af arbejdstid, hvis du spørger mig. Sommetider får jeg aldrig pengene at se, og det gør mig godt gal i skralden" fortæller slamsuger-manden.
Han kunne ikke finde på at begå selvtægt, men tanken har strejfet ham.
Ingen læderveste og tatoveringer
Bertram er ikke mandens rigtige navn. Han vil gerne være anonym, fordi han frygter, at de vil bringe ham på kant med sine kunder. Avisen.dk kender hans rigtige identitet.
"Jeg har virkelig været tæt på at begå selvtægt, men det dur jo ikke," erkender Bertram.
Derfor løftede han røret og kontaktede sin a-kasse. A-kassen hedder ASE og repræsenterer cirka 85.000 mindre selvstændige.[pagebreak]
ASE har lavet en analyse blandt 900 medlemmer, der viser, at næsten halvdelen af dem har haft problemer med dårlige betalere i 2011. Problemer, der kan ende med at true de små firmaer på deres eksistens.
"Fordi vi har så mange medlemmer, kan vi opnå fordelagtigt lave priser blandt advokater og inkasso-firmaer. Det er altså ikke noget med læderveste og tatoveringer langt op ad halsen," forklarer Karsten Mølgaard Jensen, der er direktør i ASE.
Han uddyber:
"Medlemmerne får både rådgivning og en bedre chance for at få regningen betalt, uden at det går ud over deres virksomheder, der ofte er noget skrøbelige på grund af deres lille størrelse."
Bevidst udnyttelse af små firmaer
ASE har haft sin hotline i en måned nu. På den tid er der 15 selvstændige, der har ringet, selvom a-kassen ikke har reklameret noget særligt for linjen.
Direktøren giver her et eksempel på, hvad medlemmerne fortæller, når de ringer:
"Det værste, jeg har hørt, er, at nogle kunder bevidst spekulerer i, at snyde små selvstændige, der ikke har råd og kræfter til at retsforfølge skyldnerne."
"Kunderne sørger for at betale skat og regninger til store firmaer, der har råd til at hyre inkasso-firmaer, men er fløjtende ligeglade med, at mindre selvstændige også har en forretning, der skal løbe rundt," fortæller Karsten Mølgaard Jensen fra ASE.
Hjælp til selvhjælp
Rådgivningen er ikke raketvidenskab, som direktøren siger, men den har været en stor hjælp for Bertram.
"Et af plusserne ved vores hotline er, at for eksempel store stærke håndværkere slipper for at gøre noget dumt - såsom selvtægt - der jo få politiet til at rykke ud med blå blink," siger direktøren i ASE.
Betram selv håber, at han kan hjælpe andre selvstændige ved at fortælle sin historie her på Avisen.dk.
"Jeg har sendt min første rykker til kunden fra december, så nu har han bare at betale, men jeg skal se slanterne trille ind på kontoen, før jeg tror det," lyder slut-replikken fra en ikke alt for optimistisk Bertram.
Hvis du vil vide mere om ASEs rådgivning, kan du ringe til hotlinen her:
70 13 70 13
Du kan få hjælp til:
• Inkassohjælp, så du ikke selv skal bruge tid og penge på at opkræve skyldige beløb
• Hjælp til udarbejdelse af standard betalingsbetingelser
• Hjælp til udarbejdelse af rykkerskrivelser
Kilde: ASE