Verdens bedste kok burde springe et måltid gourmet-mad over og ta' en tudekiks i stedet.
Det mener en af hans kollegaer i branchen stjernekok Bo Jacobsen som styrer og ejer gourmetstederne Paustian og Restaurationen.
Reaktionen kommer af, at vinderen af dette års VM for kokke, Rasmus Kofoed, har udtrykt sin tydelige skuffelse over, at hans restaurant Geranium ikke har fået en Michelin-stjerne i år.
Men det har Bo Jacobsen kun en hovedrysten til overs for.
"Undskyld, vis dog noget ydmyghed. Han har haft forretning i nogle få måneder. Michelin siger selv, man skal bevise noget, at det har noget at gøre med stabilitet, ensartethed og så videre," siger Bo Jacobsen om sin kollega Rasmus Kofoeds skuffelse.
Han råder ham til at væbne sig med tålmod i stedet.
"Jamen, vent det år, og så kommer stjernen selvfølgelig. Han fik en Rising Star, som er en halv Michelin, og det vil sige, at Michelin ankerkender, at han kan noget med Geranium. Men det her er jo en ny forretning et nyt sted, så jeg kan ikke se, at der er noget at være skuffet over. En lille smule ydmyghed klæder folk," lyder de nådesløse ord fra gourmetkok og restaurant-indehaver, Bo Jacobsen.
At Noma ikke har fået en tredje stjerne, og at Danmark er gået et par stykker ned, kommer ikke bag på Bo Jacobsen.
"Københavnske restauranter lukker jo hurtigere, end jeg skifter underbukser, hvilket er hver dag. Derfor synes jeg, det virker som om, Michelin trækker vejret. Nu har de jo kastet stjerner over København i en lind strøm, hvoraf flere af de udvalgte restauranter er lukket siden sidst," siger Bo Jacobsen.
Lukkede Michelin-steder er Geranium i Kgs. Have, MR er væk og Bo Beck.
"De er forsvundet, og det er en 20-25 procent. Derfor tror jeg, Michelin lige skal se, om vi overhovedet er seriøse her i Danmark," lyder det fra kokken.
At få en af de eftertragtede Michelin-stjerner kan sikre en restaurant det næste års tid, siger han.
"Jamen, det giver et skub i omsætningen. Bare se på AOC, som sidste år hen over sommeren fik rigtigt godt gang i den. Det er mest udenlandske gæster, som gør forskellen. Det er dem, der fortrinsvist bruger guiden," lyder det fra Bo Jacobsen.