Folkeskolereformen kommer til at betyde mere støj i folkeskoleklasserne. Det mener Rasmus Challi, der er specielkonsulent ved Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).
Reformen gør, at der kommer flere elever i klasserne og de nye undervisningsformer, der blandt andet indeholder mere bevægelse, er mere støjende, end klasselokalernes akustik kan leve op til, fortæller han til DR Trekanten.
- Dårligt lydmiljø trætter. Du får ondt i hovedet, du påvirker stemmen unødigt meget, og du mister koncentrationen, siger Rasmus Challi, der er bange for, at reformen af folkeskolen risikerer at skabe mere belastende støj i klasserne.
- Vi kommer til at bruge rummene mere, og på en anden måde. Det giver en udfordring, som man skal være bevidst omkring, hvis de skal bruges til noget andet, end de i sin tid var designet til. Det kan være, at rummene nu skal justeres, forklarer Rasmus Calli til DR Trekanten.
Problemet med akustikken i klasseværelserne kender man også til i Kolding, fortæller Ravi Willesen, der er ansvarlig for Arbejdsmiljøudvalget i Kolding Lærerkreds.
- Problemet eksisterer bestemt også på skolerne i Kolding. Vi møder det, når vi er ude for at tale med lærerne. Det har noget et gøre med støjniveauet, og hvis der er mange elever i klassen, siger han til DR Trekanten.
Skolechefen i Kolding Kommune Morten Kirk Jensen siger til DR Trekanten, at han ikke kender til akustikproblemerne, men også at han er indstillet på at løse problemerne, når de dukker op på hans bord.