Bøgerne og de krøllede kopiark udskiftes for milliarder af kroner med iPads, laptops og anden dyr teknik i skolerne.
Landets kommuner satser massivt på mere it i folkeskolen, men it-festen for milliarder foregår uden sikker viden om bedre indlæring.
Problemet bunder i, at underviserne ikke med sikkerhed ved, hvordan de skal forholde sig til it i undervisningen. Det skriver Kristeligt Dagblad.
- Der er i samfundet en bred enighed om, at it er løsningen på alle problemer. Men it kan ikke gøre dårlig undervisning god. Der er risiko for, at man bruger hele budgettet på iPads uden at tænke så meget over, at det også koster penge at få det rigtige indhold til maskinerne. Og der er risiko for, at maskinerne bliver brugt til at støtte aktiviteter, eleverne ikke lærer noget af, siger Jeppe Bundsgaard, der er lektor ved DPU Aarhus Universitet og ekspert i danskfagets it-didaktik, til Kristeligt Dagblad.
Hans skepsis over kommunernes travlhed med at dele iPads ud til skoleeleverne bakkes op af John Klesner, der er formand for it-vejlederforeningen.
Han mener, at de kommuner, der vælger udelukkende at give iPads til eleverne, binder sig for meget til en bestemt maskine.
- Traditionelt er det sådan, at skolen vælger læremidlerne, og skolebestyrelsen godkender dem. Det udfordres af, at kommunalbestyrelsen beslutter, hvilke maskiner alle skal have, og af at læremidlerne derefter er dem, som børnene tilfældigvis finder på internettet, siger John Klesner, der også er pædagogisk it-konsulent i Favrskov Kommune, til Kristeligt Dagblad.
Blandt andre har Odder, Sorø, Syddjurs og Skanderborg kommuner i stor stil satset stort på it til eleverne.
Satsningen lugter mere af eksperiment end en satsning grundet i sikkerhed om, at eleverne bliver dygtigere med en iPad frem for en bog, vurderer John Klesner.
Sorøs borgmester indrømmer over for avisen, at man har taget et sats ved over de næste tre år at bruge 16 millioner kroner på it til folkeskolen.
- Vi ved godt, at vi vover et øje ved at være blandt de første, men sådan er det i alt udviklingsarbejde, siger borgmester Ivan Hansen (S).
Han fortæller, at kommunens fagpersoner føler sig overbevist om, at it vil hæve indlæringsniveauet.