Skoleelever mangler digitale kundskaber

En ny PISA-undersøgelse viser, at danske skoleelever ligger under middel, når det gælder computerbaseret læsning og informationssøgning
Ifølge en ny undersøgelse kniber det med danske skolelevers evner inden for digital informationssøgning.
Ifølge en ny undersøgelse kniber det med danske skolelevers evner inden for digital informationssøgning. Foto: Colourbox

Danske skoleelever er ikke hajer til at søge information på nettet.

Ifølge den nye PISA-undersøgelse "Pisa 2009 online" halter de 15-årige danske elever bagud, når det kommer til computerbaseret læsning og informationssøgning. De lander på en 13.-plads, hvilket er under gennemsnittet.

Resultatet undrer en professor i pædagogik.

"Jeg har ingen forklaring på, hvorfor det falder sådan ud. Det er dybt deprimerende, for de danske skoleelever ligger blandt de tre øverste, når det kommer til at have adgang til computere i skolen og hjemmet. Men når det kommer til digital læsning, så ser det godt nok ikke sjovt ud," siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole til Berlingske.

Formanden for danske skoleelever, Vera Rosenbeck, forstår derimod udmærket undersøgelsens resultat.

"Vi får meget lidt undervisning i at færdes i digitale medier. Det er rigtig ærgerligt, for de fleste skoler har udstyret, men når lærerne ikke bliver undervist i det, hvordan skal de så undervise os i det?," siger den 15-årige Vera Rosenbeck.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, afviser at kommentere de nye resultater. Han tvivler på brugbarheden af PISA-undersøgelserne.

»Folk springer op, hver gang der er nye PISA-resultater. Jeg føler efterhånden, vi er blevet hevet nok rundt i manegen af PISA-undersøgelser, uden vi får lov at se, hvordan de rent faktisk tester eleverne. Så jeg synes, vi skal lade være med at vurdere på resultaterne, før vi ved, hvad de dækker over," siger Anders Bondo Christensen til Berlingske.

Kilde: Berlingske

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.