Det er ikke kun unge på erhvervsskolerne, der har svært ved at finde praktikpladser i bl.a. byggebranchen og detailhandlen.
Folkeskolens niende-klasser er også hårdt ramt. Faktisk så hårdt at nogle i stedet får et meget blidt og trygt praktikophold på mors eller fars arbejdsplads.
Ordningen, der skal forberede de helt unge til en fremtid på arbejdsmarkedet, lider af, at økonomisk pressede virksomheder afviser at få en teenager i en uges praktik.
Virksomheder har for travlt
Det afslører en rundringning, som Avisen.dk har lavet til 10 uddannelsesvejledere på folkeskoler over hele landet.
"Finanskrisen har gjort, at virksomhederne har travlt med at skaffe ordrer og arbejde til sine medarbejdere – og derfor har de ikke tid eller arbejde til en ung erhvervspraktikant," siger Alice Jansson, der er praktikvejleder på Ungdommens Uddannelsesvejledning i Århus.
Kim Simonsen, formand for fagforeningen HK, ærgrer sig.
"Det er gratis for virksomheden - og det er ærgerligt, at de bruger krisen som undskyldning for ikke at påtage sig ansvaret for at give fremtidens arbejdskraft en fem dages introduktion til arbejdsmarkedet," siger Kim Simonsen.
Uddannelsesvejlederne siger, at et stigende antal forældre derfor er nødt til at træde til som arbejdsgivere for deres egne børn.
Hver femte
Eksempelvis er det på Birkerød Privatskole hver femte elev i 9. klasse, der hver morgen kører med mor eller far på job, oplyser skolens praktikvejleder Søren Oxholm.
"Det er problematisk," siger Ida Juul, der på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole forsker i bl.a. unge og skolepraktik.
Frigørelse udebliver
"For erhvervspraktikken er en del af de unges frigørelsesproces, hvor vedkommende skal lære at stå på egne ben, lære at omgås andre end sine forældre, samt tilpasse sig de normer, der gælder et fremmed sted på arbejdsmarkedet," siger hun.
"Og hvis det er mor eller far, der sætter de unge til at lave arbejdet, får de unge ikke dette udbytte," pointerer Ida Juul.
"Enig. Det er da sund fornuft, at de bør være et andet sted, end der, hvor mor og far er," siger professor Niels Egelund, leder af Center for Strategisk Uddannelsesforskning, DPU.
Ida Juul understreger, at det dog også kan være positivt, at de unge får indsigt i, hvad deres forældre laver, når de ikke er hjemme.