For mange af os kan det danske skattesystem være en noget kompliceret affære. Og netop derfor kan man gribe telefonen og spørge Skats medarbejdere til råds, hvis et spørgsmål trænger sig på.
Men en ny rundringning viser, at Skats medarbejdere i mange tilfælde heller ikke altid svarer rigtigt.
Medarbejdere i Skats telefonrådgivning svarede nemlig kun rigtigt på en tredjedel af 33 spørgsmål, viser en rundringning som Magasinet Penge & Privatøkonomi har foretaget.
Spørgsmål om den nye multiemedieskat og om ejendomsskat for nybyggede boliger var blandt dem, der udløste forkerte svar. Andre spørgsmål drejede sig om befordringsfradrag og børnebidrag, som er mange af de spørgsmål, der kommer almindelige skatteydere ved.
Og resultatet kommer bag på Karin Bergen, der er direktør for Skat Syddanmark.
"Det korte svar er, at det ikke er godt nok. Det kan vi kun blive enige om. Men samtidig synes jeg, at mange af jeres spørgsmål har indbyggede faldgruber. Men vi skal naturligvis også svare korrekt på mere usædvanlige og kringlede spørgsmål," siger skattedirektøren til Penge & Privatøkonomi.
Hun understreger, at der arbejdes intensivt i Skat på at videreuddanne medarbejderne i både skattereglerne og interviewteknik.
Skat har omkring 200 medarbejdere ansat i deres telefonrådgivning fordelt på kontorer i Odense og Ribe.