Unge skal have lov at hoppe på bus, tog, metro eller s-tog i deres lokalområde for 300 kroner om måneden. Ubegrænset.
Det foreslår transportminister Hans Christian Schmidt (V), der vil gøre det muligt med et såkaldt "Hypercard", hvilket han får opbakning til fra S, SF og R.
Men samtidig undrer SF sig over, at Hans Christian Schmidt pludselig er kommet på den idé. Deres trafikordfører Anne Baastrup mener, det er et pinligt tilbagetog for regeringen, da den sidste år fik sat prisen for offentlig transport til de unge op med 70 pct. i forbindelse med Genopretningspakken.
"Selvom regeringens selvmål er meget pinligt, er det dog glædeligt for landets unge, som er afhængige af kollektiv trafik for at komme til deres ungdomsuddannelser," skriver Anne Baastrup i en pressemeddelelse.
Foreløbig er der tale om et toårigt forsøg med Hypercard, og det bliver de 16-19-årige, som får adgang til det for 300 kroner om måneden. Forudsat at de går på en ungdomsuddannelse. Gør de ikke det, skal de hoste op med 650 kroner om måneden for kortet.
"Jeg er glad for at præsentere et initiativ, der vil gøre det meget mere attraktivt for de unge at benytte den kollektive trafik. Det vil desuden gøre de unge langt mere mobile i forhold til hjem, arbejdsplads, studie, oplevelser og venner," skriver Hans Christian Schmidt i en pressemeddelelse.
Udover at kortet giver fri offentlig transport i sit lokalområde, får de unge også 50 pct. rabat på DSB-billetter mandag-torsdag samt lørdag og 25 pct. rabat fredag og søndag. Desuden giver kortet de unge mulighed for at køre med lokalbusser i hele landet, og her er det så, at det bliver en smule speget.
En københavner er lokal i København og kan derfor køre med bus, tog, metro eller s-tog ad libitum i hovedstadsområdet samt gratis med alt offentlig transport i Esbjerg, hvis københavneren er på besøg derovre. For her er der kun busser.
En esbjergenser på besøg i København får omvendt ikke lov til at prøve alt offentlig transport i hovedstaden uden beregning. Her giver et Hypercard ikke adgang til tog, metro eller s-tog; i stedet må vestjyden holde sig til busser, oplyser Transportministeriet.
Forsøget med Hypercard iværksættes fra 1. august 2011.