Det var ikke godt nok, da vælger-darling og SF-næstformand Mette Touborg svarede en Lejre–borger, som har fået forbud mod at kontakte kommunen.
Det mener Folketingets ombudsmand, som nu har sendt svaret retur til Mette Touborgs skrivebord.
Borgeren havde ellers ventet fire en halv måned på svaret fra den succesfulde borgmester. Lejre Kommune har nu meddelt, at det vil tage Mette Touborg yderliggere to måneder at skrive et nyt.
Ombudsmanden påpeger, at hverken de ansatte i kommunen eller borgmesteren har forholdt sig til en række spørgsmål om begrundelsen for alle forbuddene.
Så længe borgmester Mette Touborg ikke svarer, kan borgeren, Karin Zwisler, ikke få behandlet sin klage over forbuddene hos Folketingets ombudsmand.
Familien ramt af sygdom
Det er Karin Zwisler meget utilfreds med.
”Hvorfor skal det tage to måneder? Kommunen trækker tiden, så ombudsmanden aldrig når at se på sagen, inden forbuddet udløber i april, og så kan jeg risikere nye forbud,” siger Karin Zwisler.
Trods flere henvendelser fra Avisen.dk på telefon, sms og mail, ønsker Mette Touborg, der sammen med sit parti SF trak hver tredje stemme ved kommunalvalget, ikke selv at udtale sig om sagen.
Den 46-årige Karin Zwislers familie har de seneste ti år været hårdt ramt af sygdom. Derfor har de brug for hjælp til blandt andet handicaphjælpemidler og støtte til børnene.
Lejre Kommune synes, hun tager for meget af medarbejdernes tid. Derfor besluttede kommunen, at Karin Zwisler kun må ringe på et akutnummer, skrive til en særlig mail-adresse lavet kun til hende og ikke må komme på rådhuset uden aftale.
Karin Zwisler selv mener, at forbuddene er ubegrundede. Hun har opbakning fra den statslige konsulentordning på handicapområdet, DUKH.
Lejre Kommune har også tidligere i Mette Touborgs borgmestertid fået kritik af kommunens borgerrådgiver for, at ignorere henvendelser fra borgere, som blev betragtet som tidskrævende.
Kommune kom i tvivl efter borgmesterudtalelse
Borgmester Mette Touborg kan ikke være i tvivl om, at hun nu blokerer for Karin Zwislers mulighed for at få ombudsmandens hjælp mod kommunen.
Mette Touborg gik kort før kommunalvalget ud i flere lokale medier og på kommunens hjemmeside og understregede, at Karin Zwisler ikke behøvede svar fra hende for at klage til ombudsmanden.
Men en aktindsigt fra Avisen.dk viser, at Lejre Kommune ugen efter selv blev i tvivl og skrev til ombudsmanden.
Svaret viser, at borgmesteren har givet Karin Zwisler falske forhåbninger.
Ombudsmanden skriver, at det er korrekt, at borgere kan klage til ombudsmanden, men tilføjer:
”Som nævnt vil jeg dog ikke behandle en sådan klage, før kommunen har haft lejlighed til at forholde sig til de spørgsmål, som borgeren ønsker, at ombudsmanden skal udtale sig om. Tilsvarende vil jeg ikke behandle en sag, før borgeren har afsluttet en eventuel korrespondance med kommunen, herunder borgmesteren, om sagen.”
"Vi tager det naturligvis alvorligt"
Lejres kommunaldirektør har i mail besvaret nogle af Avisen.dks spørgsmål.
"Vi tager det naturligvis alvorligt, når Ombudsmanden ikke mener, at vi har svaret fyldestgørende og vil anvende de kommentarer vi har fået fra Ombudsmanden både i den konkrete sag og fremadrettet," skriver kommunaldirektør Inger Marie Vynne.
Hun begrunder de to måneders ventetid på et nyt svar med, at kommunen holder møder med flere afdelinger i kommunen og gennemgår klagepunkterne for at kunne lave et "fyldestgørende svar".
Kommune står fast på, at borger kan klage
Inger Marie Vynne fastholder, at det var korrekt, da bormesteren sagde før valget, at hun ikke blokerer for borgerens mulighed for at klage til ombudsmanden.
Også selvom ombudsmanden ved flere lejligheder har sagt, at han derefter ikke vil behandle klagen, så længe der ikke er et borgmestersvar.
"Vi har ombudsmandens ord for, at en borger i denne type af sager – hvor der ikke er nogen anden myndighed at klage til - kan klage til ombudsmanden. Det er op til ombudsmanden at vurdere, om de vil tage sagen," skriver kommunaldirektøren.
Kommunaldirektøren skriver, at 'Vi bør altid vurdere, hvordan vi kan gøre tingene bedre' og derfor vil evaluere forløbet i den administrative organisation sammen med Lejre Kommunes Borgerrådgiver.