De danske virksomheder er blevet populære i udlandet, og flere og flere danske butikker åbner op i udlandet. Det skriver mx.dk.
Det er tal fra Dansk Erhvervs analyse 'Detailhandlen - fra varer til vækst', der viser en stor stigning i antallet af danske kæders butikker i udlandet.
I 2007 var der 7.704 danske butikker at finde, når man rejste til udlandet. Fem år senere, i 2012, var antallet steget til 9.735. Det er en fremgang på 26 procent på bare fem år.
De tre største kæder
Det er den danske kæde Bestseller, der blandt andet ejer brandet Pieces, som du oftest vil støde på, når du rejser i udlandet. Den populære danske kæde er stærk efterfulgt af de to danske klassikere JYSK og Ecco Sko. De tre danske kæder har tilsammen åbnet mere end 1.350 butikker i udlandet fra 2009 til 2012.
Stor vækst i fremtiden
Alt tyder på, at de danske kæder fortsat vil vokse sig større i udlandet.
"Der er fortsat et stort potentiale for økonomisk vækst via internationalisering. Dette gælder ikke mindst på de endnu spirende markeder med mange millioner forbrugere, herunder i Asien, såvel som et antal fremvoksende markeder, der kulturelt og geografisk er tættere på Danmark. Heriblandt er Østeuropa," skriver Dansk Erhverv om vækst i udlandet i rapporten.
Antal danske butikker i udlandet i 2012. Tallet i parentesen viser til sammenligning, hvor mange butikker kæden havde i udlandet i 2009.
- Bestseller: 2.600 (1.900)
- JYSK: 1.910 (1.506)
- Ecco Sko: 1.100 (850)
- Netto: 769 (801)
- Bang & Olufsen: 600 (758)
- IC Companys: 400 (221)
- BoConcept: 295 (240)
- Flügger: 286 (286)
- B*Young: 175 (161)
- BR Legetøj: 157 (138)
Kilde: Analyse 'Detailhandlen - fra varer til vækst' fra Dansk Erhverv.